Artykuł partnera.
Blok silnika jest podstawowym elementem konstrukcyjnym jednostki napędowej pojazdu mechanicznego. Pęknięcie kadłuba, a także uszkodzenie podzespołów wewnętrznych to główne powody wymuszające konieczność wymiany obudowy silnika na nową. Dowiedz się więcej o tym, w jakich sytuacjach potrzebna jest regeneracja lub wymiana bloku silnika na nowy.
Jakie elementy zawiera blok silnika?
Kadłub silnika składa się z dwóch podstawowych elementów konstrukcyjnych: blok cylindrowy oraz skrzynia korbowa. W poszczególnych miejscach znajdziesz też tuleje i cylindry, a także wał korbowy. Dolna część bloku silnika to zbiornik na olej, czyli miska olejowa zamykana od dołu silnika.
Oprócz powyższych blok silnika zabytkowego i nowoczesnego wygląda dość podobnie – większość konstrukcji składa się z głowicy, kanałów do przepływu cieczy oraz kompletnego rozrządu. Warto też wiedzieć, że standardowym materiałem wykonania bloku silnika jest żeliwo, a nieco rzadziej aluminium.
Więcej informacji o tym, jakie bloki silnika są dostępne do zabytkowych pojazdów, znajdziesz na stronie: https://garbus.pl/pl/c/Blok-silnika/3857.
Po czym poznać, że blok silnika jest do remontu?
Rozpoznanie problemu związanego z uszkodzeniem bloku silnika jest dość proste. Możesz wizualnie ocenić jego stan. Jeśli zaobserwujesz jakiekolwiek ubytki lub pęknięcia, oznacza to, że blok silnika nadaje się wyłącznie do wymiany. Kadłub nadaje się do remontu w warsztacie, jeśli dojdzie do zerwania miski olejowej, np. na mocno wyboistej drodze. W takiej sytuacji pod żadnym pozorem nie można kontynuować jazdy, gdyż doprowadzi to do zatarcia silnika.
Jest też kilka innych objawów, które mogą wskazywać na uszkodzenie bloku silnika zabytkowego i nowego auta, a mianowicie:
- nierówna praca silnika,
- brunatny szlam pod korkiem olejowym,
- płyn chłodniczy w oleju silnikowym,
- problemy z uruchomieniem silnika,
- wycieki oleju.
Dokładne rozpoznanie stanu bloku silnika i pozostałych podzespołów najlepiej powierzyć sprawdzonemu mechanikowi. Pracownik warsztatu samochodowego jest w stanie rzetelnie ocenić konieczność wymiany kadłuba silnika na nowy lub jego remontu.
Pęknięcie bloku silnika – kiedy występuje?
Najpopularniejszy rodzaj uszkodzenia bloku silnika to pęknięcia. Najczęstszym powodem takiego zjawiska jest stosowanie nieodpowiedniego paliwa oraz niski poziom oleju w silniku. Uszkodzenia bloku silnika powodowane są także usterkami innych podzespołów, jak np.: pompa olejowa, zatkane kanały olejowe, pęknięte tłoki, a nawet zapieczone pierścienie tłokowe.
Kiedy dojdzie do przegrzania jednostki silnikowej, żeliwny lub aluminiowy blok silnika może po prostu pęknąć. W takiej sytuacji niestety nie ma możliwości kontynuowania jazdy.
Uszkodzenie bloku silnika – czy można spawać pęknięcia?
W razie awarii bloku silnika warto wiedzieć, że najpowszechniejszym sposobem naprawy kadłuba jest spawanie. Niestety naprawy spawalnicze często są nieopłacalne, gdyż koszty przewyższają cenę zakupu nowego bloku silnika.
Zastanawiasz się, czy ubezpieczenie zabytkowego pojazdu pokryje koszty naprawy usterek silnikowych? Dowiedz się więcej pod adresem www: https://garbus.pl/pl/n/37.