Kobieta na peronie czeka na pociąg
Kategorie:

Czy jadąc Pendolino skorzystamy z wi-fi?

Składy Pendolino to najnowocześniejsze pociągi na polskich torach. Wszystkie należą do spółki PKP. Kiedy pod koniec grudnia 2014 roku Pendolino zaczęło wozić pasażerów po całym kraju, składy nie były wyposażone w Wi-Fi. Podróżni skarżyli się na brak możliwości skorzystania z internetu. Jak jest dziś i czy w Pendolino jest już sieć WiFi? O tym wszystkim w dzisiejszym tekście.

Czy w Pendolino jest WiFi?

Wszystkie osoby, które wybierają się w podróż Pendolino – a więc pociągiem klasy Intercity Premium, uspokajamy – w Pendolino pod koniec 2018 roku zamontowano sieć Wi-Fi. Co ciekawe, internet… działa! Jak chwali się PKP Intercity, bezprzewodowy dostęp do sieci cieszy się niesamowitą popularnością.

Dostęp do bezpłatnej sieci Wi-Fi zapewniony jest już we wszystkich składach Pendolino, czyli w dwudziestu pociągach tego rodzaju.

Wi-Fi w Pendolino cieszy się ogromną popularnością

Jak donosiło biuro prasowe spółki PKP Intercity, w pierwszym półroczu po uruchomieniu usługi bezpłatnego, bezprzewodowego internetu, z sieci skorzystało ponad 206 tysięcy osób. Oznacza to, że dziennie z dostępu do Wi-Fi w Pendolino korzysta około 2500 podróżnych.

Co ciekawe, średni czas korzystania wynosił wówczas 2 godziny i 4 minuty. PKP Intercity podało również, że pasażerowie łącznie pobierają ponad 263 GB danych. Rekordzistą jest pasażer, który podczas jednej sesji, pobrał ponad 7 GB danych.

Patrząc na te liczby, PKP nie ukrywa swojego zadowolenia. Jak mówił w 2019 roku prezes zarządu PKP Intercity, spółka widzi, że zapotrzebowanie na stały, bezpłatny dostęp do bezprzewodowej, szybkiej sieci Wi-Fi w pociągach jest potrzebny i przydatny. Pasażerowie chętnie łączą się z internetem, a spółka zamierza umożliwić podłączenie się do sieci w kolejnych składach.

Tory kolejowe
https://pixabay.com/

Jak połączyć się z Wi-Fi w Pendolino?

Jak już wiemy – wszystkie składy Pendolino wyposażone są w sieć Wi-Fi. Od końca listopada 2019 roku pasażerowie we wszystkich pociągach tej klasy mogą korzystać z dostępu do bezprzewodowej sieci. Urządzenia zamontowała firma Alstom z Warszawy. Odpowiada ona nie tylko za montaż routerów, ale również za ich konserewację oraz szkolenie personelu z jego obsługi.

Składy PKP Intercity – Pendolino wyposażone są w specjalne naklejki. Widnieją na nich piktogramy mówiące o tym, że na pokładzie pociągu istnieje możliwość skorzystania z Wi-Fi. Odpowiednie komunikaty wygłasza również drużyna konduktorska.

Aby móc połączyć się z siecią Wi-Fi należy posiadać odpowiednie urządzenie, a w pociągu połączyć się z siecią, której nazwa widnieje na oznaczeniach na pokładzie składu. Następnie trzeba zaakceptować regulamin, a później już możemy cieszyć się dostępem do bezprzewodowej sieci!

Coraz więcej pociągów PKP z dostępem do Wi-Fi. Pendolino hitem!

Co ważne, stały dostęp do internetu zapewniony jest nie tylko w najnowocześniejszych składach naszego kolejowego, narodowego przewoźnika. Pasażerowie spółki PKP Intercity mają zapewniony dostęp do bezprzewodowej sieci Wi-Fi już w ponad 500 składach oraz wagonach. Tylko w ostatnim roku spółka PKP Intercity zainwestowała w ponad 130 wagonów z Wi-Fi, a najbliższa przyszłość wygląda jeszcze lepiej.

Z Wi-Fi możemy połączyć się więc nie tylko we wszystkich dwudziestu składach Pendolino. Również w dwudziestu pociągach typu PesaDart, a także 20 składach FLIRT.

Nie tylko nowoczesne jednostki elektryczne oferują pasażerom takie możliwości. Do sieci podłączymy się również w 450 wagonach, które należą do spółki Intercity.

PKP Intercity inwestuje w nowoczesność

Spółka PKP Intercity nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa w tej sprawie. Jeszcze w tym roku na tory wyjedzie 150 nowych lub zmodernizowanych wagonów, które wyposażone będą w dostęp do sieci Wi-Fi. Dzięki bezpłatnemu dostępowi do internetu, pasażerowie podczas podróży będą mogli oddawać się swoim ulubionym rozrywkom – jak choćby oglądanie serialu lub czas w pociągu spędzą pracując.

Jak zapowiada biuro prasowe spółki Intercity, do 2023 roku z bezprzewodowego i bezpłatnego dostępu do internetu (Wi-Fi), będziemy mogli skorzystać w co najmniej 77% pociągów.

Przypomnijmy, że ostatnio spółka Intercity zainwestowała w elektryczne zespoły trakcyjne, czyli w skrócie EZT. Tym razem pociągi pochodzą od firmy Stadler Polska. Nowoczesne składy typu FLIRT mają osiągać prędkość 160 km/h, być lższejsze – co bezpośrednio przełoży się na koszty eksploatacji. W środku będzie znacznie ciszej niż w pozostałych pociągach przewoźnika, będą nowoczesne oraz bardzo bezpieczne.

Już niebawem do rąk spółki PKP Intercity trafią nowe pojazdy, których łącznie będzie dwanaście. Wszystkie składy wyposażone będą w klimatyzację, gniazdka elektryczne, bezprzewodową sieć internetową (Wi-Fi), a także wzmacniacze sygnału LTE/GSM. Co ważne, każdy pojazd dostosowany będzie do potrzeb osób niepełnosprawnych. Na pokładzie znajdzie się również miejsce na przewóz rowerów.

To wcale nie koniec nowości, które czekają pasażerów w najbliższym czasie. PKP Intercity planuje zakupić również składy piętrowe, które mają osiągać prędkość 200 km/h. Wraz z nimi kupione zostaną nowoczesne lokomotywy, które będą ciągnęły nowoczesne składy. Swoją decyzję o zakupie nowych wagonów, spółka tłumaczy tym, że przygotowuje się na wzrost liczby pasażerów w najbliższym czasie.

Ekologiczna kolej

Coraz więcej wagonów zostanie również poddanych modernizacji. Wszystko po to, by odpowiadały one coraz większym potrzebom pasażerów. Na tory wyjadą kolejne nowe lokomotywy. Nie będą tak awaryjne, jak te, które stanowią znakomitą większość floty przewoźnika. PKP zakupi kolejne wagony, a także EZT. Co ważne, Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem, który będzie neutralny dla klimatu. Do 2030 roku wszystkie pojazdy tej spółki mają być zmodernizowane lub nowe.

Z racji, że pociągi emitują ponad trzy razy mniej dwutlenku węgla niż transport drogowy, a także ponad osiem razy mniejszy niż lotniczy jest to najekologiczniejszy środek transportu, który możemy wybrać. Wie o tym również PKP, ponieważ niedawno wprowadzono kilka nowości w internetowym systemie sprzedaży biletów.

Od jakiegoś czasu spółka informuje pasażerów, jaki ślad węglowy pozostawi ich podróż pociągiem i o ile będzie on mniejszy niż w przypadku wybrania samolotu lub samochodu. Informacja dostępna jest również drukowana na biletach przewoźnika.

PKP Intercity udostępniło również dane, które mówią, że już prawie 90% pasażerów postrzega kolej jako najbardziej ekologiczny środek transportu. Świadomość pasażerów wciąż rośnie i przekłada się to na liczbę pasażerów, którzy wybierają podróż pociągami.

Pasażerowie doceniają zmiany. Pendolino hitem

Z racji, że PKP Intercity od wielu lat przeprowadza inwestycje, które mają przyczynić się do poprawy komfortu podróży pasażerów, ci doceniają to. Są coraz bardziej zadowoleni są z podróży, którą mogą odbyć pociągami.

Nowoczesny tabor, dostęp do bezprzewodowego internetu oraz jakość obsługi pasażerskiej to tylko niektóre z czynników, które bezpośrednio mają wpływ na komfort podróży. Spółka PKP Intercity co jakiś czas przeprowadza specjalne badania, które mówią przewoźnikowi o stanie zadowolenia podrożnych. Według ostatniego raportu, z 2021 roku, podróżujący pociągami spółki Intercity są coraz bardziej zadowoleni z usług naszego narodowego kolejowego przewoźnika.

Wskaźnik zadowolenia wyniósł 78 p.p i od czasów ostatniego badania z 2019 roku, podniósł się o 10 p.p. Największą różnicę widać, jednak jeśli przywołamy dane z 2013 roku. Od wtedy satysfakcja z podróży pociągami PKP Intercity wzrosła aż o 52 p.p.

Pasażerowie w internecie, a kolej przyspiesza

Podczas gdy pasażerowie mogą korzystać na pokładzie pociągów z szybkiego internetu, kolej również dotrzymuje tempa. Kolejowy Portal Informacyjny donosi, że składy Pendolino zaczęły osiągać prędkość 200 km/h na wielu nowych odcinkach. Już nie tylko na Centralnej Magistrali Kolejowej nasze najnowcześniejsze pociągi mogą jechać tak szybko. Od 2020 roku składy pędzą pomiędzy Malborkiem, a Szymankowem, a także Tczewem, a Gdańskiem.

Osoby w pociągu używają wi-fi
https://pixabay.com

Dzięki coraz większym prędkościom, które osiągają pociągi spółki PKP Intercity, skraca się czas podróży pomiędzy miastami. Już dziś z Krakowa do Gdańska dojedziemy w nieco ponad 5 godzin.

PKP zapowiada nowoczesną aplikację do sprzedaży biletów

Wraz z unowocześnianiem samego taboru, PKP chce również wprowadzić na rynek nowoczesną aplikację, która pomoże pasażerom w kupnie biletów na pociąg. Mimo że przewoźnik nie ma dobrych doświadczeń na tym polu, teraz powinno się to zmienić.

PKP zapowiada, że już niebawem otworzy się dla zewnętrznych sprzedawców. Będą oni mogli połączyć się z systemem sprzedaż PKP Intercity, a pasażerowie będą mogli kupować bilety znacznie łatwiej. Warunkiem dla sprzedawców jest to, by udostępniali oni płatności w przynajmniej dwóch formatach (BLIK, przelew, karta itp.), a także byli na rynku od co najmniej 6 miesięcy.

Wifi w każdym pociągu?

Jak widzimy, PKP wciąż zamierza inwestować w nowoczesny tabor. Wszystko po to, by podróż pociągami była dla podróżnych jak najbardziej komfortowa. Już dziś skorzystamy z dostępu do internetu we wszystkich pociągach typu Pendolino. Już niebawem na palcach jednej ręki będziemy mogli pokazać liczbę składów, w których nie połączymy się z siecią. Tendencja się odwróci i za kilka lat będziemy pisać o pociągach, które dostępu do Wi-Fi nie mają – o ile PKP Intercity do tego czasu nie wyposaży każdego składu w bezpłatny dostęp do sieci.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.