Rozliczanie obsługi informatycznej w firmie
Kategorie:

Jak rozliczać usługi stałej obsługi informatycznej dla firm?

Artykuł partnera.

Z uwagi na złożoność wykorzystywanych systemów informatycznych, przedsiębiorstwa bardzo często korzystają z przeróżnych usług, które dostarczane są przez wyspecjalizowane firmy informatyczne. Dominują, tu zarówno usługi o charakterze jednorazowym, jak i usługi stałej obsługi informatycznej dla firm. Do usług informatycznych o charakterze jednorazowym, zaliczyć można na przykład wdrożenia systemów ERP, migracje serwerów, wdrożenia nowych urządzeń, itp. Natomiast usługi stałej obsługi informatycznej dla firm są zwykle związane z utrzymaniem ruchu infrastruktury informatycznej, zapewnieniem bezpieczeństwa i poufności dla danych wykorzystywanych w firmie. Na stałą obsługę informatyczną składa się także wsparcie dla użytkowników zarówno zdalne, jak i lokalne oraz nadzór i utrzymanie pojedynczych systemów informatycznych obejmujących sukcesywne aktualizacje, serwis, optymalizacje i rozwiązywanie problemów związanych z daną aplikacją.

Ryczałty i usługi dodatkowe w usługach informatycznych

Stosowane obecnie modele rozliczeniowe przewidują dwa dominujące sposoby rozliczeń obejmujących główną usługę oraz ewentualne prace dodatkowe. Część usług informatycznych, w szczególności usługi o charakterze jednorazowym, jest w całości oparta o rozliczenie ryczałtowe. Zatem dostawca i Klient w ramach umowy uzgadnia konkretną cenę za wykonanie określonej usługi wraz z doprecyzowaniem efektów jej realizacji. Usługi o charakterze stałym i powtarzalnym takie jak na przykład kompleksowa obsługa informatyczna, często określane jako outsourcing IT, zwykle dotyczą zestawu czynności, które nie są możliwe do przewidzenia w zakresie ich rodzaju i ilości, aczkolwiek wszyscy są zgodni co do tego, że takie usługi będą miały miejsce. Doskonałym przykładem takiego modelu rozliczeniowego, jak właśnie stała obsługa informatyczna. Zakłada ona powtarzalne czynności – administrowanie serwerami, monitorowanie infrastruktury informatycznej, weryfikacja kopii bezpieczeństwa, prowadzenie dokumentacji, jak również zestaw usług o zmiennej i nieprzewidywalnej ilości. Na przykład obejmujących usługi serwisowe związane z naprawami pogwarancyjnym, usługi usuwania awarii, które mogą się wydarzyć z różną częstotliwością i zakresem w danym miesiącu, jak też usługami zdalnej pomocy dla użytkowników. Serwis, usuwanie awarii, helpdesk dla użytkowników, to działania, które na pewno będą wykonywane, ale skala potrzeb nie jest możliwa do przewidzenia. W stosunku do tych zmiennych ilości usług stosuje się najczęściej rozliczenia godzinowe oraz ryczałtowe. Rozliczenie godzinowe, są na pierwszy rzut oka bardziej racjonalne, choć jest to wrażenie złudne. Problem z rozliczeniem godzinowym polega zwykle na tym, że ktoś musi te godziny liczyć, a ktoś musi weryfikować zasadność naliczania tych godzin. Bardzo często pojawia się także niezdrowa pokusa dla dostawcy usług, aby czas obsługi był jak najdłuższy. Zawyżona ilość godzin wynika po prostu z niedoskonałości pracy wykonywanej przez pracownika lub z jego doświadczenia. Niestety, nie są to argumenty łagodzące dla Klienta, który zamawia daną usługę. Nie ma podstaw, aby Klient płacił więcej z tytułu braku doświadczenia pracownika dostawcy. Alternatywną formą rozliczeń jest więc ryczałt za usługi dodatkowe. Jest to forma bardzo obiektywna i racjonalna forma, ponieważ zamawiający usługę płaci za jej wykonanie i nie interesuje go, ile czasu zajmie to wykonawcy.

Ryczałt za dodatkowe usługi informatyczne

Centrum Systemów Komputerowych w ramach realizowanych przez siebie usług Kompleksowej Obsługi Informatycznej, stosuje wyłącznie wariant ryczałtowy, który jest optymalny dla Klienta z uwagi na czas poświęcony rozliczeniom, ich przejrzystość oraz możliwość łatwego planowania i sprawdzania wydatków. Dodatkowo, jak już wspomniano powyżej, jest to system obiektywnie oceniający wykonaną pracę niezależnie od czasu poświęconego na jej wykonanie.

Interesuje Cię outsourcing IT w Tychach? Skontaktuj się z nami, aby uzyskać dalsze informacje na temat stosowanych systemów rozliczeń!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.