Artykuł partnera.
Odpowiednie oznakowanie gmachu biura i jego wnętrza przynosi wiele korzyści firmie. Jednak proces jego tworzenia nie należy do łatwych i wymaga stworzenia profesjonalnego projektu. Podpowiadamy, o jakich elementach należy pamiętać.
Dlaczego zewnętrzne oznakowanie biura jest tak ważne?
Zewnętrzne oznakowanie biura:
- wskazuje drogę do jego siedziby — oznakowanie budynków ułatwia ich zlokalizowanie oraz wskazuje wejście. Służy budowaniu świadomości i rozpoznawalności marki. Może to być np. logo na budynku firmy w formie podświetlanego kasetonu;
- jest elementem identyfikacji wizualnej — oznakowanie firmy musi być spójne z innymi elementami tworzącymi jej wizerunek na rynku. Dzięki temu marka szybko stanie się rozpoznawalna na rynku. Jest to więc skuteczna reklama przestrzeni biurowej i działalności biura.
Profesjonalne oznakowanie przedsiębiorstw to też dekoracja przyciągająca wzrok.
Źródło: https://bigan.pl/oferta/uslugi-budowlano-remontowe-dla-powierzchni-biurowych/
Zewnętrzne oznakowanie biura — zasady projektowania
Aby oznakowanie budynków spełniło swoje funkcje, należy:
- użyć trwałych tworzyw, odpornych na promienie UV, mróz i wilgoć — oznakowanie firm musi dobrze wyglądać i długo spełniać swoje funkcje;
- wybrać odpowiednią lokalizację — najlepiej widoczne miejsce przy ruchliwej drodze, zauważalne z poziomu wejścia. Warto zadbać m.in. o standy przy wejściu i tabliczki parkingowe;
- pamiętać o zgodności oznakowania z identyfikacją wizualną firmy;
- zadbać o jego czytelność — o widoczny z daleka krój czcionki i grafikę oraz znane piktogramy, zwłaszcza na logu.
Warto też pamiętać o tzw. wayfindingu.
Czym jest wayfinding i dlaczego jest ważny?
Krótko mówiąc, wayfinding to system nawigacji, który sprawia, że ludzie sprawnie odnajdują się w oznakowanej przestrzeni, swobodnie poruszają się w niej i znajdują miejsce docelowe bez znajomości rozkładu danego miejsca. Wewnętrzne oznakowanie biur powinno być niezauważalne dla odbiorcy, który po prostu wie, gdzie jest.
Profesjonalny wayfinding odpowiada w biurze za:
- kierowanie klientów i kontrahentów do miejsca docelowego — co wpływa na pozytywny odbiór firmy. Pomocna może być w tym np. tabliczka z logo firmy i nazwą działu;
- zwiększenie komfortu i wydajności pracy — takie elementy jak np. tabliczka przydrzwiowa pozwalają pracownikom szybko odnaleźć przełożonych i działy. Polepszają komunikację wewnętrzną;
- poprawę bezpieczeństwa — oznakowanie wskazuje np. drogę ewakuacyjną;
- urozmaicenie przestrzeni biurowej — tabliczki przydrzwiowe i inne oznaczenia powinny być estetyczne. Dzięki temu biuro jest przytulne, a to polepsza efektywność i atmosferę wśród personelu.
Kreatywne elementy wayfindingu np. wspomniane tabliczki spójne z identyfikacją wizualną firmy pozwalają wypromować i wyróżnić się na tle konkurencji. Są częścią reklamy przestrzeni biurowej.
Tabliczka przydrzwiowa i inne elementy wayfindingu
Na wayfiniding składa się m.in.:
- oznakowanie kierunkowe np. strzałki — pomagają w poruszaniu się w przestrzeni;
- oznakowanie, które dzieli biuro na strefy — na ścianach i podłodze np. panele akustyczne;
- oznakowanie funkcyjne — wskazuje drogę do stref i pomieszczeń np. tabliczki na drzwi biurowe lub z logo firmy i nazwą działu;
- tablice informacyjne;
- mapy miejsca;
- logotypy np. w formie neonu.
Oprócz przy drzwiowych tabliczek i innych tego typu elementów trzeba pamiętać o oznaczeniach zewnętrznych.
Wayfinding — cechy wewnętrznego oznakowania biura
Profesjonalny wayfinding wyróżnia się:
- widocznością — oznaczenia takie jak np. tabliczka na drzwi najlepiej umieszczać na wysokość wzroku odbiorcy;
- spójnością — tabliczki na drzwi biurowe i inne elementy powinny tworzyć spójny wizerunek firmy;
- czytelnością — treść musi być zrozumiała i widoczna z daleka.
Elementy takie, jak tabliczka przy drzwiowa czy naklejki powinny być wykonane z trwałych materiałów.
Projektowanie profesjonalnego oznakowania biura. Podsumowanie
Odpowiedni wayfinding i oznakowanie obiektów pomaga utrwalić wizerunek marki w świadomości klientów i kontrahentów oraz polepszyć komunikację wewnątrz biura. Zewnętrzne oznakowanie biura wskazuje drogę do jego siedziby. Spójne oznaczenia poprawiają identyfikację wizualną marki i stanowią reklamę takiej przestrzeni biurowej.