Kierowca autobusu
Kategorie:

Ile zarabia kierowca autobusu i co należy zrobić, aby pracować w tym zawodzie?

Wydawać by się mogło, że każdy wie, czym zajmuje się kierowca autobusu i na czym konkretnie polega jego praca. Każdy też przypuszcza, że pracować na tym stanowisku może osoba, która ma prawo jazdy odpowiedniej kategorii. Wbrew pozorom, taka osoba nie może zostać jeszcze kierowcą autobusu. Nie może jeździć ani autobusem MPK, ani też dalekobieżnym. Aby wyjeżdżać autobusem na trasy, kierowca oczywiście musi mieć prawo jazdy, jednak to nie wszystko. Konieczne jest także posiadanie tak zwanej karty kierowcy i świadectwa kwalifikacji.

Kto może zostać kierowcą autobusu? Czy jest to opłacalna praca?

Według ogólnopolskiego badania wynagrodzeń, zarobki kierowcy autobusu mogą sięgać nawet pięciu lub więcej tysięcy złotych. Wiele jednak zależy od tego, czy jest to kierowca MPK, czy też innego autobusu. Wyższe wynagrodzenie uzyska kierowca wyjeżdżający w dalekie trasy, na stanowisku kierowcy autobusu MPK zarobki są mniejsze, ale i tak większe niż średnia krajowa.

Ile zarabia kierowca autobusu?

Kierowca autobusu miejskiego, czyli pracujący w MPK, zarabia około trzech tysięcy złotych za miesiąc pracy. Oczywiście czas pracy kierowcy wpływa na wysokość wynagrodzenia. Nadgodziny, czy jazda w weekendy, a także w godzinach nocnych, może być bardzo opłacalna. Wynagrodzenie takiego kierowcy może znacznie przekroczyć cztery tysiące złotych miesięcznie. Na wynagrodzenie wpływa też okres pracy w jednym zakładzie. Kierowca MPK, który pracuje już kilka lat, do wynagrodzenia ma doliczany dodatek stażowy, zależny od tego ile lat pracy w danym zakładzie już przepracował. Dodatek stażowy to kilka procent więcej do wynagrodzenia już po roku pracy. Po wielu latach pracy jest rzecz jasna odpowiednio więcej.

Czy warto być kierowca autobusu?

Według ogólnopolskiego badania wynagrodzeń, zarobki kierowcy autobusu są dość wysokie. Oczywiście liczy się też miasto, w którym pracuje. Kierowca MPK w Warszawie zarobi o wiele więcej niż kierowca autobusu miejskiego w niewielkim mieście.

Atrakcyjność tej pracy wynika też z jeszcze jednego powodu. Oferty pracy dla kierowcy pojawiają się bardzo często. Szczególnie doświadczeni kierowcy autobusów nie mają problemów ze znalezieniem zatrudnienia w tym zawodzie. Oczywiście oferty pracy są różne. Doświadczony kierowca autobusu bez problemu jednak znajdzie pracę, która mu odpowiada, z wynagrodzeniem, które na pewno zaakceptuje. Być kierowcą autobusu bez wątpienia warto.

Poszukując zatrudnienia w tym zawodzie i analizując oferty pracy, trzeba jednak najpierw się zastanowić, jakie trasy będą najlepsze. Trasy w mieście i jeżdżenie od przystanku do przystanku, czy też pokonywanie autobusem wielu kilometrów i jazda po całej Europie. Oferty pracy na dalekie trasy są oczywiście rzadsze. Jednak i takie można znaleźć. Decydując się na tego typu oferty pracy, trzeba jednak liczyć się z tym, że wiele nocy spędzać się będzie poza domem. Owszem, według ogólnopolskiego badania wynagrodzeń, taki kierowca zarobi bardzo dużo. Jednak ceną za dobre wynagrodzenie jest między innymi rozłąka z domem i rodziną. Z tego powodu często kierowcy autobusów dalekobieżnych rezygnują z tej pracy, koncentrując się na pracy w mieście. Stawiają też nierzadko nie na autobusy tylko na tramwaje. Dlaczego stawiają na tramwaje? Odpowiedź na to pytanie jest oczywista.

Autobus jadący drogą
https://www.pexels.com/

Tramwaje prowadzi się o wiele łatwiej

Tramwaje prowadzi się dużo łatwiej od autobusów. Szczególnie w mieście, w godzinach szczytu, jazda autobusem jest nierzadko bardzo trudna. Tramwaje nie muszą stać w korkach, poruszają się po torach, więc nie ma ryzyka poślizgu. Torowiska, w przeciwieństwie do dróg, nie są też dziurawe. Ten, kto przesiadł się na tramwaje, nierzadko nie chce już wracać do autobusów, uznając tramwaje za o wiele lepsze miejsce pracy. Oczywiście, aby prowadzić tramwaje, nie wystarczy prawo jazdy na autobus. Aby legalnie prowadzić tramwaje, konieczne jest przejście odpowiednich kursów i zdanie egzaminu na tramwaje.

Ile zarabia kierowca autobusu, a ile tramwaju?

Oczywiście kierowca autobusu dalekobieżnego zarabia o wiele więcej niż prowadzący tramwaj. Porównując wynagrodzenia kierowców autobusów miejskich i tramwajarzy, można śmiało uznać, że wynagrodzenia są praktycznie takie same. Mogą pomiędzy nimi występować rzecz jasna pewne różnice, jednak są one bardzo minimalne. I kierowca autobusu MPK, i prowadzący tramwaj zarobi znacznie więcej niż minimalna pensja. Co więcej, otrzyma też podobne wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych. Oferty pracy na tramwaje pojawiają się jednak rzadziej. Nie ma w tym nic zaskakującego. Tramwaje prowadzi się łatwiej niż autobusy MPK. Zatem nawet kierowca, który przesiadł się na tramwaje, tak łatwo z tej pracy nie zrezygnuje, dlatego nie ma tylu miejsc pracy. Wielu tramwajarzy pracuje na tramwajach latami i nie chcą tej pracy zmieniać.

Ile zarabia kierowca autobusu, a ile musi wydać na kurs i inne szkolenia?

Szukając pracy w charakterze kierowcy autobusu, wiele osób analizuje ile zarabia kierowca autobusu. To zrozumiałe. Na początku jednak warto też przeanalizować nie tylko to, ile zarabia kierowca autobusu, ale też to, ile musi wydać na kurs prawa jazdy i inne szkolenia niezbędne do podjęcia pracy. Niestety koszty są tu niemałe.

Przyrównując to ile zarabia kierowca autobusu, do tego ile musi na początku wydać, można śmiało stwierdzić, że po miesiącu pracy nie zarobi tyle, by wydatki się zwróciły. Podobnie jak w przypadku kursu prawa jazdy na ciężarówkę, kurs uprawniający do poruszania się autobusem po drogach publicznych to wydatek nawet ośmiu tysięcy złotych. Świadectwo kwalifikacji, karta kierowcy, niezbędne badania lekarskie, to rzecz jasna kolejne i niemałe wydatki. Trzeba więc się liczyć z tym, że wszystkie koszty konieczne do poniesienia zamkną się w kwocie wyższej niż dziesięć tysięcy złotych.

Kurs prawa jazdy na koszt pracodawcy

Ci, którzy są świadomi ile zarabia kierowca autobusu i chcący pracować w tym zawodzie nie zawsze mają na tyle oszczędności, by sfinansować sobie kurs i wszelkie wydatki potrzebne, by uzyskać prawo jazdy na autobus i inne dokumenty. Jakimś wyjściem jest rzecz jasna wzięcie pożyczki. Nie każdy jednak chce taką pożyczkę brać. Nie jest też tajemnicą, że ci, którzy nie mają zdolności pożyczkowej, takich pieniędzy nie będą mogli pożyczyć.

Jak zdobyć prawo jazdy na autobus i inne dokumenty, nie wydając ani złotówki?

Czy to oznacza, że nigdy nie będą mogli usiąść za kierownicą autobusu i zarabiać jako jego kierowca? Oczywiście nie. Mogą między innymi wystąpić o sfinansowanie takiego kursu przez Urząd Pracy. Bardzo często jednak przeszkodą tu jest to, że zbyt krótko są zarejestrowani jako bezrobotni. Zmieniając pracę lub chcąc zmienić pracę, takie osoby rejestrują się w urzędzie i nawet tego samego dnia występują o sfinansowanie kursu. Urzędnicy nie są jednak chętni, by to zrobić. Motywują swą decyzję odmowną na przykład brakiem środków na takie wydatki. Aby otrzymać taką dotację z urzędu pracy, nierzadko konieczny jest też czas oczekiwania, a nie każdy przyszły kierowca autobusu chce czekać kilka miesięcy, by urząd zdecydował się zapłacić za kurs. Taki kurs trzeba jeszcze ukończyć, a wszelkie dokumenty wyrobić. Więc czas do rozpoczęcia pracy może być bardzo długi. Nie każdego zaś stać na to, by przez długi czas pozostawać bez pracy lub zarabiać dużo mniejsze pieniądze, podejmując się przypadkowego zatrudnienia. Czy jest inne wyjście z tej sytuacji? Jak najbardziej tak. Tym wyjściem jest prawo jazdy na koszt pracodawcy.

Osoby jadące autobusem
https://www.pexels.com/

Pracodawca może sfinansować kurs prawa jazdy

Szukając pracy w charakterze kierowcy autobusu, warto pytać o możliwość sfinansowania kursu na prawo jazdy przez pracodawcę. Wielu pracodawców daje taką możliwość. Trzeba jednak dopowiedzieć, że szybciej taka opcja będzie dostępna w MPK niż u prywatnego przewoźnika, który szuka kierowców jeżdżących po całej Europie.

Zasada przy finansowaniu tych wydatków przez pracodawcę, zawsze jest taka sama. Konieczne jest podpisanie dokumentu, w którym pracownik zobowiązuje się do pracy u danego pracodawcy i to przez określony czas. W dokumencie jest też wzmianka o tym, że jeśli zrezygnuje z pracy przed upływem tego terminu, lub jeśli zostanie zwolniony z powodu ciężkiego naruszenia obowiązków pracowniczych, pracodawca zażąda zwrotu wydatków, jakie poniósł na kurs prawa jazdy i wszystkich innych związanych z przygotowaniem pracownika do pracy.

Nie można zapominać, że o prawo jazdy kategorii D może starać się osoba, która ukończyła 24 rok życia. Istnieją od tej zasady jednak wyjątki. W niektórych przypadkach autobus może prowadzić nawet osoba, która ukończyła tylko 21 lat. Są też inne opcje. W kilku przypadkach autobus może prowadzić osoba, która ma mniej niż 24 lata, ale z pewnymi ograniczeniami obejmującymi wielkość autobusu i liczbę pasażerów.

Praca w charakterze kierowcy autobusu może być satysfakcjonująca i dobrze płatna. Szukając nowego pomysłu na życie zawodowe, warto więc rozważyć takie rozwiązanie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.