Kobieta melduje się przez internet
Kategorie:

Meldunek przez Internet – jak wykonać?

Polskie prawo nie tylko chroni obywateli, ale również wymaga od nich pewnych zachowań. Jednym z nim jest meldunek. Jednak czy jest on obowiązkowy? Jakie rodzaje meldunku można wyróżnić? Czym tak właściwie jest meldunek? Jak go załatwić? Czy możliwy jest meldunek przez internet? Na te wszystkie pytania odpowiedzi można znaleźć poniżej.

Czym jest meldunek i jakie są jego rodzaje? Czy zameldowanie przez internet jest możliwe?

Prawnie meldunek oznacza, że dana osoba musi określić swój stały lub tymczasowy adres zamieszkania. Od 2015 roku trwały batalie dotyczące zniesienia obowiązku meldunkowego. To właśnie w tym czasie zrezygnowano z umieszczania adresu zamieszkania w dowodach osobistych. Jednak mimo upływu lat nie zrezygnowano z meldowania w Polsce. Mimo to w dowodach osobistych obecnie adresu już nikt nie zobaczy.

Wyróżnić można dwa rodzaje meldunków:

  • Stały, czyli to pod tym adresem dana osoba będzie zameldowana i zamieszkiwała na stałe.
  • Czasowy. W tym wypadku obywatel będzie przebywał poza stałym miejscem zamieszkania dłużej niż 3 miesiące.

W Polsce jednak wygląda to tak tylko od strony teoretycznej. Jak to wygląda w praktyce?

Jaka jest różnica pomiędzy miejscem zameldowania a miejscem zamieszkania?

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że te dwa pojęcia nie muszą wcale się na siebie nakładać. Większość z nas nie mieszka w miejscu zameldowania. Dlaczego? Polacy najczęściej zameldowani są w domach rodzinnych, niezależnie, czy u rodziców, czy wraz z małżonkiem. Jednak czasami sytuacja życiowa nie pozwala obywatelem przebywać tam, gdzie są zameldowani. Może być to związane z pracą zawodową, nauką, czy zwykłym usamodzielnieniem. W takim wypadku Polacy wynajmują mieszkania lub stancje, a meldunek pozostaje bez zmian. Tak więc to nowe lokum będzie aktualnym miejscem zamieszkania.

Para przeprowadza się do nowego mieszkania
https://www.pexels.com/

Czy meldunek jest obowiązkowy? Jak wygląda zameldowanie przez internet?

W czasach PRL-u rząd starał się kontrolować polskich obywateli. Przez to obowiązek meldunkowy był dość ściśle przestrzegany. Głównie zwracano uwagę na osoby, które przebywały poza stałym miejscem pobytu dłużej niż trzy dni. Wraz z upływem lat zaprzestano inwigilacji w życie obywateli. Jednak obowiązek meldunkowy obowiązuje do dziś.

Obowiązek meldunku został nałożony przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych zgodnie z następującą ustawą:

  • Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz.U. z 2019 roku poz. 1307 z późniejszymi zmianami).
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 roku w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz.U. poz. 2411 z późniejszymi zmianami).

Dlaczego Polakom nie podoba się obowiązek meldunkowy?

Choć mówi się, że nasz naród należy do upartych i przekornych, to w tym wypadku te cechy nie są wcale złe. Według Polaków meldunek nie jest wcale potrzebny, a czasami może być nawet utrudnieniem życia codziennego. Nasi krajanie twierdzą, że meldowanie w danym miejscu to zbyt duża ingerencja w prywatność. W końcu Polska jest wolnym krajem, więc nikt nie powinien meldować tego gdzie i kiedy się znajduje. W takim wypadku Polacy bardzo niechętnie podchodzą do zameldowania się pod konkretnym adresem.

Obowiązek meldunkowy jest również bardzo kłopotliwy, dla tych którym droga życiowa się skomplikowała. Osobom eksmitowanym bądź takim, które przebywały w zakładzie karnym lub poprawczym, ciężko jest uzyskać meldunek. Szczególnie wtedy, kiedy nie mają rodziny lub nie chce ona im pomóc. Człowiekowi z przeszłością kryminalną trudno załatwić meldunek, co powoduje również trudności w znalezieniu zatrudnienia.

Czy cudzoziemcy muszą zameldować się w Polsce? Pobyt stały czy czasowy obowiązuje cudzoziemców?

W Polsce w ostatnich latach liczba cudzoziemców ciągle rosła. Do naszego kraju przyjeżdżają ludzie praktycznie z całego świata i to z różnych przyczyn. Niektórzy pojawiają się w poszukiwaniu pracy lub lepszego życia. Jeszcze inni odwiedzają Polskę w celach turystycznych, a z czasem w końcu pozostają na stałe. Czy w takim razie cudzoziemcy powinni się zameldować?

Obywatele innych państw muszą zameldować się w Polsce, jeśli nie chcą zapłacić kary grzywny.

W przypadku mieszkańców państwa należących do Uni Europejskiej, Szwajcari, Norwegi, Liechtensteinu i Islandii mają obowiązek zameldować się w Polsce, jeśli planują zostać w kraju dłużej niż 3 miesiące. Muszą to zrobić w ciągu 30 dni od przybycia. Taki sam obowiązek ma rodzina obywateli wymienionych krajów.

Obywatele pozostałych państw mają obowiązek zameldowania się w ciągu czterech dni od przybycia do Polski.

Pobyt stały cudzoziemców ma miejsce wtedy, kiedy zamieszkują oni pod wskazanym adresem w Polsce i planują zostać na stałe. Choć zameldowanie się jest obowiązkiem cudzoziemców, to jest to także dla nich znaczne ułatwienie życia w obcym kraju. Pobyt stały cudzoziemców daje im prawo do korzystania z pomocy państwa i możliwość szybkiego znalezienia pracy.

Pobyt czasowy cudzoziemców obowiązuje, gdy chcą przebywać w Polsce dłużej niż trzy miesiące. W tym czasie muszą się zameldować. Podczas dokonywania meldunku na pobyt tymczasowy cudzoziemcom zostaje także nadany numer PESEL.

Czy podczas meldowania potrzebna jest wizyta w urzędzie? Czy można zameldować się przez internet?

W obecnych czasach istnieje możliwość załatwienia wielu spraw bez wychodzenia z domu. Dzięki czemu nie trzeba biegać po mieście z pełną teczką dokumentów. Wszystko, co jest potrzebne prawie każdy ma pod ręką w domu. Jednak czy meldunek przez internet jest możliwy?

Dzięki cyfryzacji KPRM istnieje możliwość złożenia wniosku meldunkowego przez internet. Aby złożyć zameldowanie przez internet wystarczy wejść na stronę gov.pl i wypełnić odpowiednie dane. Jednak nie wszystko jest takie proste. Przede wszystkim przez internet nie mogą się zameldować cudziemcy na stały pobyt. W ich przypadku konieczna jest wizyta w urzędzie. Polacy oraz cudzoziemcy chcący zameldować się na pobyt tymczasowy muszą spełnić szereg wymagań, by wszystko mogło zostać załatwione z domu.

Należy również pamiętać, że wszelkie formalności powinny być załatwione w Urzędzie Miasta, zgodnym z miejscem starania się o meldunek.

Kobieta w urzędzie zajmująca się zameldowaniem
https://www.pexels.com/

Meldunek przez internet – krok po kroku

Zanim zostanie rozpoczęty proces meldunkowy, trzeba posiadać profil zaufany. Można go bezpłatnie założyć za pomocą niektórych banków bądź w punkcie potwierdzającym. Jeśli ktoś nie ma profilu zaufanego, ale jest obywatelem Polski może również skorzystać z e-dowodu osobistego.

W następnym kroku aby zameldowanie przez internet przebiegło poprawnie, należy przygotować dokumenty dotyczące własności lokalu. Mogą to być:

  • decyzja administracyjna;
  • umowa cywilnoprawna np. umowa najmu mieszkania;
  • orzeczenie sądu;
  • odpis z księgi wieczystej;
  • oświadczenie właściciela mieszkania, który potwierdzi pobyt w lokalu osoby meldującej się;
  • dokument potwierdzający posiadanie własności do mieszkania.

Następnie należy na stronie gov.pl kliknąć odnośnik „zamelduj się”, który przeniesie nas do opcji logowania do profilu zaufanego.

I co dalej? Meldunek przez internet

Po wpisaniu loginu oraz hasła należy podać następujące informacje:

  • imię i nazwisko;
  • numer PESEL;
  • adres zameldowania;
  • numer i serię dowodu osobistego;
  • dane kontaktowe, czyli numer telefonu i adres e-mail;
  • rodzaj danego pobytu;
  • kto ma zostać zameldowany;
  • drogę zwrotną potwierdzenia zameldowania, czyli poczta tradycyjna, skrzynka ePUAP, osobiście lub na adres e-mail.

Potem trzeba sprawdzić poprawność podanych danych i dołączyć w załączniku jeden z wcześniej wymienionych dokumentów. Po wykonaniu tych czynności można podpisać i złożyć wniosek.

W przypadku, gdy dana osoba stara się o meldunek czasu, musi pamiętać o uiszczeniu opłaty. Jest to 17 zł. Po zapłaceniu do wniosku należy dołączyć potwierdzenie przelewu.

Dokumenty zostaną złożone w Urzędzie Gminy zgodnym z miejscem zamieszkania.

Kobieta przed laptopem
https://pixabay.com/

Jak długo trzeba czekać na zameldowanie?

Jeśli wszystko poszło sprawnie, czyli dokumenty zostały prawidłowo wypełnione i nie pojawiły się żadne komplikacje, to zameldowanie nastąpi zaraz po otrzymaniu wniosku. Jeżeli jednak coś jest niejasne bądź zabrakło jakichś informacji, to pracownik urzędu skontaktuje się z meldującym i poinformuje, w czym leży problem.

Często pojawiające się pytania

  1. Czy można mieć więcej niż jeden meldunek?
    W Polsce jednocześnie można mieć jeden meldunek stały i jeden czasowy.
  2. Czy trzeba wymeldowywać się z poprzedniego miejsca zameldowania na rzecz nowego?
    Nie trzeba. Podczas meldunku w nowym miejscu, dana osoba automatycznie zostanie wymeldowana z dotychczasowego miejsca zameldowania.
  3. Czy meldunek jest płatną usługą?
    Zameldowanie na pobyt stały jest bezpłatne. Natomiast zameldowanie czasowe kosztuje 17 zł. Taką samą opłatę należy wnieść, jeśli ktoś chce uzyskać kolejne potwierdzenie meldunku, bo np. poprzednie uległo zniszczeniu lub zostało zgubione.
  4. Kto może zameldować osoby nieletnie?
    Rodzic lub opiekun prawny.
  5. Czy swoje dane można potwierdzić innym dokumentem niż dowód osobisty?
    Tak, można do tego użyć paszportu.
  6. Czy istnieje limit osób zameldowanych w jednym lokalu?
    Nie. Jeśli osoba, do której należy mieszkanie, ma prawo własności, może wyrazić zgodę na dowolną liczbę osób zameldowanych pod tym samym adresem.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.