Sportowcy
Kategorie:

Kulturystyka – co warto o niej wiedzieć?

Kulturystyka to dyscyplina sportu polegająca na odpowiednim wymodelowaniu swojej sylwetki za pomocą ćwiczeń. Miejscem, w który trenują zawodnicy jest siłownia. Istotą treningu jest zredukowanie tkanki tłuszczowej przy jednoczesnym zwiększeniu masy mięśniowej.

Przygotowanie do ćwiczeń

Przed rozpoczęciem treningu należy określić, jaki cel za jego pomocą chcemy osiągnąć. Dzięki temu można dobrać odpowiedni rodzaj treningu oraz określić zakres ćwiczeń. Plan treningowy powinien być opracowywany w sposób indywidualny. Osoby początkujące powinny skonsultować się z doświadczonym trenerem, który podpowie w jaki sposób zredukować tkankę tłuszczową i zwiększyć masę mięśniową.

Osiągnięcie odpowiednich rezultatów jest możliwe tylko i wyłącznie dzięki systematycznej pracy. Kulturystyka to sport dla osób wytrwałych i konsekwentnych. Należy pamiętać, że organizm po treningu musi mieć czas na regenerację (około dwóch dni). Wykonywanie ćwiczeń codziennie jest bardzo dużym błędem. W ten sposób nie tylko obniża się skuteczność treningu, ale również znacznie podnosi ryzyko wystąpienia kontuzji.  Plan treningowy musi być oparty na realnych założeniach, by móc go potem systematycznie realizować.

Rozgrzewka

Bardzo ważnym elementem treningu kulturystycznego jest rozgrzewka. Jest to zestaw kilku ćwiczeń mających za zadanie rozciągnąć i rozgrzać mięśnie i stawy. Dzięki rozgrzewce podnosi się efektywność wykonywanych ćwiczeń oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia kontuzji.

Rozgrzewka powinna być wykonywana przed każdym rodzajem ćwiczeń jednak w przypadku treningu kulturystycznego jej znaczenie jest jeszcze bardziej istotne. Wykonywanie ćwiczeń siłowych polega na pracy z ciężarami. Nierozgrzane mięśnie narażone na duże obciążenia są znacznie bardzie podatne na różnego rodzaju kontuzje.

Ćwiczenia siłowe

W przypadku ćwiczeń siłowych bardzo ważny jest dobór odpowiedniego obciążenia. Musi być ono dopasowane do indywidualnych możliwości każdego zawodnika. Ciężar powinien być tak dobrany by możliwe było wykonanie dwunastu powtórzeń. Najlepsze efekty przynoszą ćwiczenia z wolnymi ciężarami takimi jak na przykład sztanga czy kettlebell.

Niestety, aby z nich prawidłowo korzystać należy dysponować odpowiednią techniką. W przypadku osób początkujących bezpieczniejszym rozwiązaniem jest zastosowanie innych urządzeń do ćwiczeń siłowych takich jak na przykład suwnica smitha lub atlas do ćwiczeń.

Artykuł powstał dzięki Marbo Sport – producentowi suwnic smitha.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.