Kobieta przedstawia najważniejsze elementy biznesplanu
Kategorie:

Jakie są najważniejsze elementy biznesplanu?

Avatar
Opublikowane przez Redakcja

Biznesplan to podstawa rozwoju każdej działalności. Bez niego nawet najlepszy pomysł na biznes może okazać się porażką. Ten dokument pozwala rozpisać dokładny plan, wciąć pod uwagę wszelkie możliwe przeszkody oraz się na nie przygotować.

Dzięki temu osoba otwierająca firmę może osiągać kolejne cele, planować kamienie milowe i rozwijać działalność nawet w niesprzyjających warunkach, w których konkurencja nie daje rady. Jeśli masz pomysł na biznes, sprawdź, czego nie może zabraknąć w Twoim biznesplanie.

Charakterystyka przedsiębiorstwa oraz opis produktu lub usługi

Pierwszym, niezwykle ważnym elementem biznesplanu jest szczegółowa charakterystyka działalności. Powinna ona uwzględniać nie tylko to, czym będzie zajmować się firma, ale także wiele innych, bardziej precyzyjnych szczegółów. Ważne jest to, aby zawrzeć w niej także takie informacje jak forma prowadzenia działalności (np. jednoosobowa działalność gospodarcza lub spółka z ograniczoną działalnością), miejsce prowadzenia firmy, datę rozpoczęcia działalności, jej cel oraz misję. Jeśli do tej pory zdobyłeś(-aś) już jakieś doświadczenie lub certyfikaty związane z pomysłem na biznes, również zanotuj je w tej części. Nie zapomnij także o szczegółowym opisie produktu lub usługi.

Analiza otoczenia wewnętrznego oraz zewnętrznego

Kolejna niemniej istotna rzecz to analiza otoczenia wewnętrznego i zewnętrznego firmy. To pierwsze dotyczy głównie pracowników oraz kadry zarządzającej. Jeśli już na początku zamierzasz kogoś zatrudnić, dobrze zastanów się, jakich kompetencji będziesz od niej/niego wymagał(a). Określ także politykę płacową, szkoleniową, system monitoringu, sposoby powiększania zespołu oraz podziału obowiązków. Niezwykle ważne jest także wcześniej wspomniane otoczenie zewnętrze. Mowa o rynku, na którym będziesz działać wraz z konkurencją. Zastanów się, w jaki sposób możesz się spośród niej wyróżnić, aby przekonać klientów do swoich produktów lub usług.

Plan marketingowy i sprzedażowy

Nawet najlepszy produkt czy usługa nie sprzedadzą się, jeśli nikt się o nich nie dowie. Dlatego, zanim jeszcze otworzysz działalność, stwórz plan ich promocji. Zadbaj o to, aby towar był maksymalnie dopieszczony i sprzedawany we właściwym miejscu, a cena została odpowiednio dopasowana do grupy docelowej. Zaplanuj także, gdzie i w jaki sposób będziesz się reklamować, np. w Internecie lub stacjonarnie. Pomyśl również o kształtowaniu pozytywnego wizerunku swojej marki, bez którego długofalowy sukces nie jest możliwy.

Analiza finansowa działalności

Na końcu biznesplanu dokonaj analizy finansowej swojej działalności. Choć to ostatni punkt, to jest kluczowy dla działania biznesu. Stwórz rachunek zysków i strat oraz zadbaj o płynność w firmie. Zastanów się także, w jaki sposób będziesz finansować działalność. Choć zazwyczaj najlepiej jest inwestować tylko zysk pochodzący ze sprzedaży produktów i usług, to nie zawsze jest to możliwe. Może okazać się, że w Twoim przypadku nie obejdzie się bez kredytu. Zanim jednak udasz się do banku, przeprowadź dobrą kalkulację ryzyka, tak aby nie pogrążył on Twojej działalności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.