Mężczyzna pracuje w sprzedaży prądu i trzyma w dłoni dokumenty
Kategorie:

Zmiana sprzedawcy prądu w firmie – co trzeba wiedzieć?

Avatar
Opublikowane przez Redakcja

Artykuł partnera.

Rok 2022 przyniósł podwyżki cen prądu dla odbiorców indywidualnych i firm. Z kolei w każdym przedsiębiorstwie rachunki za energię elektryczną są jednym z ważnych kosztów. Można je jednak skutecznie obniżać. Jednym ze sposobów jest zmiana sprzedawcy prądu. Co trzeba wiedzieć na jej temat?

Jak zmienić sprzedawcę prądu?

Uwolnienie rynku energii elektrycznej pozwoliło na swobodną zmianę sprzedawcy prądu. Rezygnacja z dotychczasowego sprzedawcy na rzecz innego podmiotu może przynieść firmie znaczne oszczędności. Ważny jest wybór sposobu rozliczania ze sprzedawcą, czyli taryfy oraz również okres obowiązywania umowy – zawarta na dłuższy czas, powinna być korzystniejsza. Warto w tym miejscu podkreślić, że często powodem zwlekania ze zmianą jest obawa przed szeregiem formalności. Udzielając nowemu sprzedawcy pełnomocnictwa, bierze on na siebie dopełnienie takich procedur jak: wypowiedzenie dotychczasowej umowy sprzedaży i poinformowanie operatora sieci o zawarciu umowy z nowym sprzedawcą. Zmiana sprzedawcy może być korzystna dla firmy nie tylko ze względu finansowego: nowy może zagwarantować  np. prąd dla firm otrzymywany wyłącznie z odnawialnych źródeł energii.

Giełda energii elektrycznej – co to?

Przedsiębiorcy mogą optymalizować koszty energii elektrycznej dzięki zawieraniu transakcji krótkoterminowych na tzw. rynku SPOT. Jest to rynek dnia następnego, na którym zakup energii odbywa się po cenie notowanej na Towarowej Giełdzie Energii. Ceny energii na tym rynku ulegają wahaniom: rosną w godzinach największego zapotrzebowania i spadają, gdy popyt jest niższy. Giełda energii elektrycznej ustala hurtową cenę energii. Mogą w niej jednak uczestniczyć tylko producenci energii elektrycznej i nabywcy hurtowi. Przedsiębiorcy, chcący zakupić energię po cenach z giełdy, korzystają z pośredników, np. z firm multienergetycznych w ramach taryf takich jak EWE Giełda.

Korzyści z fotowoltaiki dla firm

Coraz więcej firm decyduje się na instalacje fotowoltaiczne, wykorzystując np. powierzchnię dachów na jej zamontowanie. Dlaczego? Wygenerowaną energię elektryczną firma może wykorzystać na dwa sposoby: na bieżące potrzeby lub wyprodukowane nadwyżki sprzedać do sieci energetycznej. Najczęściej firmy łącza oba te rozwiązania. Inwestycja w fotowoltaikę będzie również gwarantem niezależności energetycznej przedsiębiorstwa, np. pozwoli uchronić firmę od nakładanych podczas upałów ograniczeń poboru energii. Odsprzedając w takiej sytuacji nadwyżkę wyprodukowanej energii, firma może dodatkowo zarobić. Inwestycja w fotowoltaikę jest kosztowna, jednak już po kilku latach przyniesie zwrot z inwestycji. Instalację fotowoltaiczną można dzierżawić i korzystać z wytwarzanego przez nią prądu zawierając stosowną umowę z dostawcą instalacji. Można również skorzystać z leasingu operacyjnego. Korzystnym rozwiązaniem może być zawarcie umowy z firmą multienergetyczną, która zaprojektuje i zamontuje instalację, odkupi nadwyżki wyprodukowanej energii, a w sytuacji, kiedy instalacja fotowoltaiczna (PV) wyprodukuje jej za mało, sprzeda nam energię po korzystnej cenie. Takim rozwiązaniem jest pakiet Energia 360, który oferuje również rabat na instalację PV oraz jej całodobowy monitoring.

Energia dla firm jest droższa niż dla gospodarstw domowych, jednak stosując pewne rozwiązania, można skutecznie obniżyć jej zużycie, nawet o kilkadziesiąt procent. Zmiana sprzedawcy energii czy jej zakup przez pośrednika na rynku SPOT pomogą obniżyć rachunki. Rozwiązaniem wymagającym nakładów finansowych jest fotowoltaika, jednak w dłuższej perspektywie jest to opcja bardzo korzystna.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.