Chronienie nazyw swojego sklepu internetowego
Kategorie:

W jaki sposób chronić nazwę sklepu internetowego?

Avatar
Opublikowane przez Redakcja

Sklepy internetowe są najbardziej spopularyzowaną i dynamicznie rozwijającą się branżą na świecie. E-commerce obejmuje dziś nie tylko wymianę towarów i usług, ale wszystkie czynności i transakcje handlowe przy użyciu nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Jak więc wyróżnić swój sklep internetowy w gąszczu tego rynku? W pierwszej kolejności za pomocą nazwy. Z tego artykułu dowiesz się, jakie są sposoby na jej ochronę prawną.

Wybór nazwy sklepu internetowego

Wybór dobrej nazwy sklepu internetowego jest jedną z najważniejszych decyzji marketingowych. Trafnie dobrana nazwa pozwala budować rozpoznawalność sklepu. Marka sklepu internetowego nie może być przypadkowa, gdyż jej celem jest wyróżnienie witryny na tle innych. Dobrze, aby była krótka i łatwa do zapamiętania. Korzystnie, aby dodatkowo zawierała atrakcyjną szatę graficzną. Jeżeli jesteś na etapie wybierania nazwy dla swojego sklepu, to pamiętaj, że musi się ona różnić od nazw Twoich konkurentów. Chodzi o to, aby nie było ryzyka, że wasi klienci się pomylą. W tym celu nie tylko należy zrobić poszukiwania w Google. Korzystnie jest również przejrzeć takie rejestry jak CEIDG i KRS.

Większość osób zapomina jednak, że kolizją mogą być również zarejestrowane znaki towarowe. I to nie tylko te identyczne, ale również podobne.

Ochrona nazwy i logo sklepu bez rejestracji.

Polskie prawo przewiduje ochronę marki nawet bez jej formalnej rejestracji w Urzędzie Patentowym. Poziom tej ochrony jest jednak minimalny.

Źródłem ochrony prawa do firmy (czyli nawy przedsiębiorstwa) może być Kodeks Cywilny. Nazwę sklepu można chronić również w oparciu o ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. W wyjątkowych sytuacjach również w oparciu o ustawę o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Opierając się o powyższe przepisy musisz pamiętać, że w ewentualnym sporze sądowym będziesz musiał przedstawić dowody na to, że te prawa Ci w ogóle przysługują. Nie jest to zadanie łatwe, biorąc pod uwagę m.in. zasięg terytorialny czy zakres towarów i usług. Zaletą przedstawionych przepisów jest fakt, że taka ochrona nic nie kosztuje.

Jak widzisz na mapkach, Twoja sytuacja zmienia się diametralnie po zastrzeżeniu marki sklepu w Urzędzie Patentowym. Zyskujesz tym silny monopol prawny równy na terenie całej Polski. Odchodzi również problem z mozolnym udowadnianiem zasięgu działalności. Po przejściu całej procedury otrzymujesz świadectwo rejestracji, gdzie jesteś wpisany jako właściciel. Można powiedzieć, że rejestracja znaku towarowego często zmienia zasady gry na rynku!
Zobacz również:

Zastrzeżenie znaku towarowego w Urzędzie Patentowym.

Rejestracja nazwy Twojego sklepu jako znaku towarowego przyniesie Ci jeszcze więcej korzyści.

Dzięki wydanemu przez Urząd Patentowy świ Najważniejszą zaletą rejestracji jest to, że stajesz się formalnym właścicielem praw do nazwy sklepu. To o tyle ważne, że jak dochodzi do sporu z nieuczciwa konkurencją, to często taka osoba zastrzega szybko swoją markę. Dochodzi wtedy do sytuacji, że Ty pierwszy używałeś danej nazwy, ale to konkurent ma zarejestrowany znak towarowy. To bardzo niebezpieczne. Taka osoba może próbować blokować Cię na rynku poprzez np. usuwania oferty z Allegro czy Amazona.

Niestety większość firm popełnia ten sam błąd. Skupiają się na biznesie, pozyskiwaniu klientów, pracują nad produktem lub usługą, a zastrzeżenie marki odsuwają na później. To daje pole do działania konkurencji. A mówi się, że pierwszy w Urzędzie Patentowym zyskuje najwięcej.

Co należy wiedzieć o zastrzeżeniu znaku towarowego?

Na znaki towarowe udzielane są prawa ochronne.

Nabywa się je poprzez rejestrację takiego oznaczenia w Urzędzie Patentowym. Ochrona znaku towarowego jest prawem podmiotowym i przysługuje zgłaszającemu przez okres 10 lat. Naturalnie można ją później przedłużyć na kolejne tego typu okresy, teoretycznie w nieskończoność. Przykładowo najstarszym zarejestrowanym znakiem towarowym na świecie jest czeski znak PILSNER, który objęty jest ochroną już od 1859 roku.

Sam wpis przedsiębiorstwa do rejestru CEIDG lub w KRS nie daje Ci jeszcze ochrony na samą nazwę. Urzędnicy zajmujący się rejestracją nie sprawdzają, czy Twoja konkurencja posiada podobne znaki towarowe. Tym samym może dojść do sytuacji, że od pierwszych dni istnienia Twojej firmy będziesz nieświadomie łamał prawo.

Tymczasem rejestrując znak towarowy, zyskujesz prawo posługiwania się symbolem. Jest to skrót od angielskiego słowa „registered” i oznacza, że dane logo bądź nazwa jest zarejestrowanym znakiem towarowym.

Dodanie do Twojej marki jest dla Twoich kontrahentów sygnałem, że jesteś przedsiębiorcą, który dba o swoją własność intelektualną. Z kolei dla klientów Twój sklep będzie bardziej wiarygodny. Okazuje się bowiem, że większość z nich błędnie odbiera ten symbol jako oznaczenie oryginalności. To częsty mit, ale niewątpliwie przynoszący korzyści tym przedsiębiorcom, którzy swój znak towarowy zarejestrowali.

Gdzie szukać pomocy przy rejestracji znaku towarowego?

Jeżeli Twój sklep internetowy rozwija się dobrze, to dalsze działanie bez takiej ochrony jest ryzykowne. Sama rejestracja znaku nie jest jednak zwykłą formalnością. Jeżeli w Twoim przypadku wystąpią jakieś bezwzględne lub względne przeszkody rejestracji, ochrony możesz nie uzyskać lub po latach konkurent może Ci ją w postępowaniu spornym unieważnić.
Z tych powodów warto skorzystać z pomocy rzecznika patentowego.

Ten specjalista od prawnej ochrony marki może zająć się dla Ciebie wszelkimi formalnościami. Jako Twój pełnomocnik będzie Cię reprezentował w postępowaniach zgłoszeniowych, a jeżeli zajdzie taka potrzeba, również w sporach. Co najważniejsze, rzecznik patentowy zacznie od weryfikacji, czy Twoją nazwę sklepu można w ogóle zastrzec. Jeżeli znajdzie kolizje w postaci np. podobnych znaków towarowych, to wskaże Ci jak możesz je obejść. Dzięki temu unikniesz sytuacji, że po latach działalności ktoś postanowi Cie pozwać.

A to, że nie jest wcale tak łatwo dostrzec kolizję, pokazuje spór pomiędzy znakiem COSIMO i COSIFLOR. Sąd uznał, że już 50% tych samych literek oznacza kolizję. Ciekaw jestem, czy robiąc samodzielne poszukiwania, zwróciłbyś uwagę na ten wcześniejszy znak.

Etapy rejestracji znaku towarowego.

  1. Zacznij od badania zdolności rejestrowej znaku towarowego, aby ocenić, czy nie ma znaków, które mogą być kolizją dla Twojego zgłoszenia.
  2. Wybierz towary lub usługi, jakie chcesz chronić.
  3. Wypełnij wniosek i wnieś stosowne opłaty urzędowe za rejestrację.
  4. Poczekaj na ujawnienie Twojego zgłoszenia w Biuletynie Urzędu Patentowego (BUP).
  5. Po publikacji informacji o zgłoszeniu znaku towarowego w BUP, osoby trzecie mogą zgłosić sprzeciw do rejestracji znaku towarowego. Po trzech miesiącach od publikacji, jeśli żaden sprzeciw nie wpłynie do urzędu, Twój znak towarowy zostanie zarejestrowany.
  6. Urząd Patentowy wyda Ci świadectwo ochronne.

Wysokość opłat urzędowych za rejestrację znaku towarowego zależy od kilku czynników. Po pierwsze od tego, gdzie taka ochrona ma obowiązywać. Znak można zarejestrować w:

  • Urzędzie Patentowym RP (ochrona na Polskę),
  • Urzędzie UE ds. Własności Intelektualnej (ochrona na UE),
  • Biurze Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (ochrona na wybrane kraje świata).

Po drugie, koszt uzależniony jest od ilości wskazanych w zgłoszeniu klas towarowych. Klasy towarowe to coś na kształt PKD. Są w nich uszeregowane towary i usługi, które oferują przedsiębiorcy. Po trzecie, w niektórych procedurach opłaty za rejestrację znaku słowno- graficznego (logo) mogą być wyższe.

Warto zastrzec domenę internetową w Urzędzie Patentowym?

W branży ecommerce często można spotkać się z sytuacją, kiedy przedsiębiorcy zgłaszają do rejestracji znak towarowy w formie domeny internetowej. Czyli obok samej nazwy i logo. Czy taka strategia wzmacnia ochronę marki? Moim zdaniem nie. To zdublowanie ochrony, które nic Ci nie daje. A wynika to z tego, że takie elementy domeny jak „www” czy „.pl” są niedystynktywne. Sednem ochrony objęta jest nazwa w adresie domeny.

To sprawia, że nie ma szczególnej różnicy pomiędzy ochroną samego znaku słownego np. DZIK a analogicznym zgłoszeniem w formie domeny www.dzik.pl. Lepszym rozwiązaniem jest ochrona samej nazwy jako znak słowny, logo firmy jako znak słowno-graficzny oraz sygnetu jako znak graficzny. Rejestrowanie domeny można sobie odpuścić, bo świetnie chroni ją już samo zastrzeżenie nazwy.

Ochrona marki sklepu – podsumowanie.

Rejestracja znaku towarowego jest dla sklepu internetowego bardzo korzystna. Dzięki niej wzrasta materialna wartość przedsiębiorstwa. Sklep posiada wysoki stopień ochrony prawnej, co zabezpiecza go przed nieuczciwą konkurencją. Zastrzeżone znaki towarowe pozytywnie odbierane są przez klientów i przekładają się na wzrost sprzedaży produktów i usług. Symbol podnosi renomę Twojego sklepu, ponieważ kojarzony jest z towarami i usługami wyższej jakości.

Kluczowe jest jednak bezpieczeństwo. Jeżeli zrobiłeś pogłębione badanie, a potem zgłoszenie, to możesz spać spokojnie. Jesteś teraz na prawie i to konkurenci powinni się martwić tym, aby nie wejść w zasięg ochrony Twojego znaku towarowego. A przed upływem 10 lat odezwie się do Ciebie Twój rzecznik patentowy, aby Ci przypomnieć, że jest możliwość przedłużenia okresu rejestracji na kolejne 10 lat.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.