Mężczyzna wypowiadający się na temat pojazdów autonomicznych i cyfryzacji.
Kategorie:

Pojazdy autonomiczne i cyfryzacja

Avatar
Opublikowane przez Redakcja

Rok 2020 znacznie wpłynął nie tylko na strukturę rynku logistycznego, ale także na upodobania klientów. Rozwijający się trend elektromobilności to zaś szansa zmian na rynku przewozów i logistyki. O zmianach na rynku logistycznym, nowych technologiach, a także wprowadzeniu pojazdów autonomicznych do branży TSL opowiada Rafał Krajewski, dyrektor generalny GEFCO Polska.

Przeciwności w 2020 roku

Sytuacja na rynku w 2020 zmieniała się gwałtownie za sprawą wahań popytu na usługi transportowe w trakcie pandemii koronawirusa. Niepewność popchnęła przewoźników do wstrzymania modernizacji flot, co w sytuacji wycofywania z eksploatacji starych pojazdów wpłynęło na ograniczenie podaży ciężarówek oraz wzrostu kosztów. Do najtrudniejszych wyzwań minionego roku należały spowodowane Brexitem wydłużone czasy tranzytu do Wielkiej Brytanii, a także rosnąca inflacja, niestabilna sytuacja na rynku pracy czy start pierwszej części Pakietu Mobilności. W 2020 branża TSL zetknęła się z dużymi trudnościami. Z czasów pandemii wyszła z powiększonymi kosztami funkcjonowania, ale też większą świadomością własnej roli w gospodarce światowej.

Pozytywnym aspektem całej sytuacji jest przyśpieszający proces cyfryzacji. Rozwój e-commerce przyniósł zapotrzebowanie na usługi kontraktowej logistyki magazynowej dla tego sektora. Rosnące liczby zamówień internetowych obsługiwać mają nowo powstałe magazyny centralne.

„Rok 2020 był dla GEFCO Polska wyjątkowo udany. Udało nam się zrealizować plan budżetowy i osiągnąć najlepsze wyniki w ponad 20-letniej historii firmy w Polsce. W miesiącach zamrożenia gospodarki udowodniliśmy, że posiadamy gen antykruchości, a ponadto natychmiastowo reagujemy i adaptujemy się do warunków zmiennej koniunktury. Za cały wysiłek, a także skuteczność, serdecznie dziękuję każdemu z pracowników”- mówi Rafał Krajewski, dyrektor generalny GEFCO Polska.

Rynek logistyczny i rozwój elektromobilności

Trend elektromobilności dotyka GEFCO zarówno jako operatora logistycznego dla branży motoryzacyjnej, jak i firmy, która świadczy usługi transportu drogowego. Aktualnie GEFCO wspiera logistycznie producentów baterii samochodowych z Europy i Azji, ale też dba o rozwój specjalizacji z zakresu transportu towarów niebezpiecznych. Dzięki doświadczeniu firma wie, że optymalizacja usług logistycznych w branży motoryzacyjnej przebiegać może na wiele sposobów- jednym z nich jest wsparcie fotowoltaiki. Oddział GEFCO w Szwajcarii zadecydował o przykryciu placu samochodowego ogniwami fotowoltaicznymi, co pozwala na wytworzenie prądu, którego ilość odpowiada rocznemu zapotrzebowaniu na energię elektryczną aż 1,5 tysiąca domów. Jak elektromobilność może wpłynąć na branżę przewozów i logistyki?

„Przez ostatnie dekady w Polsce powstawały liczne sieci dróg asfaltowych. Nic nie stoi zatem na przeszkodzie, by za kilkadziesiąt lat system dróg krajowych wyposażony był w linie indukcyjne, które umożliwią ładowanie samochodów podczas jazdy”- podkreśla Rafał Krajewski. „ Według mnie rewolucja nastąpi w momencie powstania odpowiednich regulacji i popularyzacji pojazdów autonomicznych w branży TSL. Czymś co zmieniłoby realia rynku, byłyby autonomiczne ciężarówki poruszające się jako zintegrowany konwój. Nie tylko rozwiązałyby one problem niewystarczającej liczby kierowców, ale także wysłałyby wielu z nich na emeryturę”- dodaje.

Autonomiczne ciężarówki eksploatowane byłyby znacznie intensywniej- ominęłyby je kwestie czasu pracy czy odpoczynku, a kabiny powiększyłyby przestrzeń ładunkową. Rozwój autonomicznego transportu równoznaczny będzie ze zmianą układu sił poszczególnych krajów oraz minimalizację przewagi tych, którzy słyną z niższych kosztów pracy. Ta wizja przyszłości miałaby budujący wpływ na koszty transportu i ceny towarów przy jednocześnie niszczącym wpływie na rynek pracy.

Trend e-commerce, a usługi kurierskie

Czy firmy logistyczne, które nie oferują usług kurierskich, są w stanie wykorzystać rozwijające się e-commerce? Firmy, które analogicznie do GEFCO proponują zintegrowane usługi logistyczne, posiadają zdolność dostarczania rozbudowanych usług we współpracy z partnerami. Wykorzystując transport lądowy i morski, mają możliwość zatowarowania magazynów w Polsce produktami pochodzącymi z każdego z kontynentów. W zależności od potrzeb i wymagań klientów, realizują dla nich usługi ostatniej mili w kooperacji z firmami kurierskimi.

Jednym z priorytetowych tematów jest aktualnie rozwój cyfryzacji, a zatem ciągłe wdrażanie nowoczesnych narzędzi IT, które umożliwią digitalizację dokumentów oraz dostarczanie informacji o łańcuchu dostaw w czasie rzeczywistym. „Widzę duże szanse w wykorzystaniu potencjału IoT oraz Big Data, ponieważ operujemy tu na dużej ilości danych dotyczących bieżących operacji logistycznych. Rozwijamy ponadto automatyzacje operacji biznesowych, a kolejnym istotnym obszarem z dużym potencjałem transformacji jest automatyzacja magazynowania. Jeśli chodzi o logistykę pojazdów gotowych, GEFCO szczególną uwagę poświęca obsłudze samochodów używanych”- podkreśla Rafał Krajewski, dyrektor generalny GEFCO Polska.

Magazyny wciąż posiłkują się dużą ilością narzędzi tradycyjnych. Rewolucja ciągle hamowana jest przez wysokie koszty adaptacji samochodów autonomicznych i zaawansowanych usług magazynowych. Koszty pracy stale rosną- technologia zaś tanieje. Za sprawą tych czynników można śmiało powiedzieć, że zmiany są jedynie kwestią czasu. W tych okolicznościach Polska nie musi być już jedynie montownią Europy i źródłem taniej siły roboczej, ale posiada perspektywy na dołączenie do reszty państw w wyścigu technologicznym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.