Bronienie się przed Phishingiem w mailach do pracowników
Kategorie:

Phishing w mailach do pracowników – jak skutecznie się przed nim bronić?

Avatar
Opublikowane przez Redakcja

Chcesz uchronić swoją firmę przed atakami hackerskimi? By pokonać podstępnego przeciwnika, poznaj zasady, na jakich działa. Po lekturze naszego artykułu będziesz wiedzieć, jak walczyć z najbardziej powszechnym rodzajem oszustw internetowych, czyli phishingiem.

Czym jest phishing?

O phishingu słyszała większość z nas, ale nie każdy potrafi wyjaśnić, jakie działania kryją się za tym słowem. Zacznijmy więc od zdefiniowania tego typu ataku. Zazwyczaj przeprowadzany jest on przy użyciu poczty elektronicznej. Hakerzy wysyłają e-maile, w których podszywają się pod osobę lub instytucję, której adresaci wiadomości ufają. Może to być klient, długoletni partner handlowy, a nawet CEO firmy, przez którą odbiorca jest zatrudniony. Celem phishingu jest najczęściej wyłudzenie firmowych danych poprzez kradzież loginów oraz haseł lub instalację złośliwego oprogramowania na służbowym komputerze. By haker osiągnął swój cel, wystarczy spełnić jego oczekiwania, na przykład klikając zamieszczony link lub otwierając załącznik. W tym artykule skupiamy się na phishingu mailowym, ale warto pamiętać, że hakerzy atakują też innymi drogami, na przykład za pośrednictwem wiadomości SMS.

Jak rozpoznawać phishing w wiadomościach e-mailowych?

Mając wiedzę na temat najpopularniejszych metod działania hakerów, phishing można w łatwy sposób rozpoznać. Podejrzenia w służbowych wiadomościach e-mailowych powinny wzbudzić:

  • oczywiste błędy gramatyczne lub składniowe,
  • niepoprawna pisownia imienia lub nazwiska adresata,
  • nieznana domena, z której wysłany został e-mail,
  • brak polskich znaków diakrytycznych,
  • podejrzane linki lub załączniki.

Wiadomości phishingowe często są generowane automatycznie i wysyłane na masową skalę. W bardzo wielu przypadkach już na pierwszy rzut oka widać zatem, że coś jest nie tak. Jeżeli od dłuższego czasu prowadzisz negocjacje mailowe z klientem, który posługuje się poprawną polszczyzną, i nagle dostajesz od niego wiadomość pełną błędów językowych – sprawdź adres, z którego została przesłana, bo najprawdopodobniej jesteś celem ataku hackerskiego. Zawsze zwracaj też uwagę na budowę adresów URL oraz domeny linków, które znajdują się w adresowanych do Ciebie mailach.

Sposób na phishing: outsourcing IT

Na pewno znasz powiedzenie „przezorny zawsze ubezpieczony”, ale czy stosujesz je w życiu zawodowym? Phishing jest zjawiskiem na tyle rozpowszechnionym, że każda firma powinna zadbać nie tylko o zapobieganie samym atakom, ale również ich skutkom. Dobrym pomysłem jest skorzystanie z pomocy zewnętrznego opiekuna IT. Usługi informatyczne, z których możesz korzystać na zasadzie outsourcingu, obejmują między innymi: backup danych, ochronę firmowego sprzętu przed złośliwym oprogramowaniem oraz całodobowe wsparcie IT. Dzięki profesjonalnej opiece Twoja firma będzie bezpieczna nawet w obliczu ataków hackerskich.

Jak sprawić, by pracownik nie padł ofiarą phishingu?

Czas spojrzeć prawdzie w oczy – prędzej czy później któryś z Twoich pracowników stanie się celem phishingu. Możesz jednak ograniczyć ryzyko takiego ataku. W tym celu skonsultuj się z wybranym opiekunem IT i wspólnie stwórzcie mocne hasła do firmowych systemów informatycznych. Nie zapomnijcie o dwuetapowym uwierzytelnianiu oraz nałożeniu filtrów antyspamowych na firmową skrzynkę pocztową. Równie ważnym narzędziem w walce z hakerami są szkolenia pracowników.

Materiał zewnętrzny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.