Metody wizualizacji danych w prognozowaniu sprzedaży
Kategorie:

Metody wizualizacji danych w prognozowaniu sprzedaży

Avatar
Opublikowane przez Redakcja

Artykuł partnera.

Prognozy sprzedaży to niezwykle istotne dane dla firm z praktycznie każdej branży, na podstawie których podejmowane są kluczowe decyzje biznesowe. Wdrożenie nowych inwestycji? Zatrudnienie nowych pracowników? Wejście na nowy rynek zbytu? Takie decyzje najczęściej zapadają właśnie na podstawie wnikliwej analizy danych. Jak wizualizować dane, by były one dla wszystkich zrozumiałe i przydatne?

Podstawowe metody wizualizacji danych

W jaki sposób zrozumieć nieskończone ciągi liczb, dat, kwot czy treści? Na pierwszy rzut oka poddamy się i wyjdziemy z założenia, że te niezrozumiałe strumienie danych w niczym nam nie pomogą. Tylko pozornie. To właśnie w takich zestawach danych kryje się wiedza, która może zawierać sposób na wzrost sprzedaży, zdobycie przewagi konkurencyjnej lub wyjście z finansowego kryzysu. By dane były dla nas stosunkowo łatwe do przyswojenia, należy je odpowiednio zwizualizować. Sposób wizualizacji uzależniony jest od typu danych, jaki analizujemy.

Najprostszą i niezmiennie skuteczną metodą wizualizacji danych są wykresy – histogramy, wykresy liniowe, kołowe i dziesiątki innych. Sytuacja nieco komplikuje się, gdy wśród danych wyróżnimy także inne formaty, niż liczby. Wtedy warto postawić na wizualne chmury zbiorów, osie czasu, a także infografiki, które stanowią graficzną prezentację dłuższych raportów.

Wizualizacja dla różnych grup odbiorców

Wizualizację danych z powodzeniem możemy nazwać sztuką. To dziedzina wiedzy, która ma przed analitykami do odkrycia naprawdę niezliczone pokłady wskazówek, praktyk, metodyk i sposobów na pokazanie danych w sposób efektywny, prawidłowy i z zachowaniem podstawowych zasad logiki. Wydaje się proste. Ale czy faktycznie takie jest?

Niekoniecznie. Pamiętajmy, że stworzenie wykresu na bazie danych jest łatwym zadaniem. Ale czy ten sam wykres zainteresuje wszystkie działy odpowiedzialne za podjęcie jednej wspólnej decyzji? Do każdej grupy odbiorców należy podejść nieco inaczej. I nie tyczy się to tylko analityki BI w firmie, ale także w życiu prywatnym. Do jednego świetnie trafi histogram. Inny z kolei doceni krótką i efektowną formę infografiki. Z kolei ktoś inny może liczyć na kompleksową wizualizację wielu danych jednocześnie za pomocą zaawansowanego dashboardu.

Błędy do uniknięcia

Jakie błędy najczęściej występują podczas prób wizualizowania danych? Na samym początku oczywiście przeładowanie wykresu danymi. Chcemy w jednym wykresie pokazać jak najwięcej danych. I być może my to rozumiemy, ale czy odbiorcy takiego wykresu również? W przypadku wizualizowania danych powinniśmy iść zgodnie z zasadą „im mniej tym lepiej”, o czym więcej przeczytamy pod adresem https://businessintelligence.pl/prognozowanie-sprzedazy-jak-to-zrobic-skutecznie/.

Jednak zbyt dużo danych to nic w porównaniu z błędem, jakim jest wybór błędnego wykresu w stosunku do danych, jakie chcemy pokazać. Przykłady takich błędów można mnożyć, na szczęście zaawansowane narzędzia do wizualizacji zawsze zarekomendują najpewniejszy sposób na wizualizowanie tych konkretnych zestawów danych.Na końcu brak skali na wykresie liniowym. Takie wykresy mogą naginać rzeczywistość i wskazywać błędne wnioski, które mogą przyczynić się do źle podjętych decyzji.

Narzędzia i oprogramowanie do wizualizacji

Wizualizacja danych nie może odbyć się bez wykorzystania zaawansowanych narzędzi, które pozwolą nam na efektywne i efektowne ukazanie tego, co chcemy interpretować w danych. Które narzędzia są najpopularniejsze? Przede wszystkim:

  • Microsoft Excel
  • Qlik Sense
  • Power BI
  • Tableau

Jak wybrać to najlepsze narzędzie? To zależy od tego, co, komu i w jaki sposób chcemy pokazać. Każde z wymienionych narzędzi wizualizuje dane, ale robi to nieco inaczej. Ważne więc, by dobrać oprogramowanie do specyfiki i potrzeb naszej firmy. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.