Włączony tablet stoi na biurku w biurze
Kategorie:

Czym jest domain rating i URL rating?

Pozyskiwanie linków to najważniejszy element tzw. off-site SEO, czyli czynności związanych z pozycjonowaniem, ale wykonywanych poza stroną. Obecnie, zdecydowanie bardziej od ilości linków prowadzących do strony, liczy się jednak ich jakość. Dlatego warto mieć na uwadze domain rating i URL rating. Co oznaczają te pojęcia?

Czym jest URL rating?

URL rating (UR) to jeden ze wskaźników popularnego narzędzia Ahrefs, które służy do analizowania stron. Informuje o jakości profilu linków dla wskazanego adresu URL. Bierze pod uwagę zarówno linki wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Przyjmuje wartość od 1 do 100 – im wyższa wartość, tym lepszy profil linków prowadzących do danej strony. URL rating można sprawdzić zarówno dla strony głównej, jak i dla każdej innej zakładki witryny.

Czym jest domain rating?

Domain rating to również wskaźnik dostępny w Ahrefs, służący do oceny jakości profilu linków. Dotyczy jednak całej witryny. Bierze pod uwagę ilość i jakość linków zewnętrznych prowadzących do strony. Domain rating jest prezentowany w formie liczbowej i przyjmuje wartość od 1 do 100. Im wyższy, tym lepsza jest ocena witryny pod względem prowadzących do niej linków.

O czym mówią URL rating i domain rating?

Różnica pomiędzy URL rating i domain rating jest dość prosta – pierwszy wskaźnik jest obliczany dla konkretnej zakładki (adresu URL), drugi bierze natomiast pod uwagę całą domenę. DR pokazuje, w jakim stanie ogólnym jest analizowana strona internetowa. Oba wskaźniki mogą być bardzo przydatne, jeśli chodzi o linkbuilding. Pozwalają bowiem sprawdzić, jakie rezultaty przynoszą realizowane działania polegające na pozyskiwaniu odnośników do strony. Według autorów są one skorelowane z czynnikami rankingowymi Google, a więc pokazują (w przybliżeniu), jak wyszukiwarka ocenia badaną witrynę. Mimo iż prezentowane wyniki są jedynie orientacyjne, na pewno warto je kontrolować.

Niska wartość któregokolwiek ze wskaźników oznacza, że do strony nie prowadzą żadne linki, jest ich bardzo mało lub są praktycznie bezwartościowe. Wysoki wynik (powyżej 80) oznacza bardzo dobry profil linkowania, ale osiąga go niewiele witryn!

URL rating i domain rating – co jeszcze warto wiedzieć?

Zdecydowanie warto pracować nad tym, aby URL rating i domain rating były jak najwyższe poprzez pozyskiwanie wartościowych linków dla strony. Warto przy tym pamiętać, że:

  • wartość wskaźnika domain rating zwiększają tylko linki dofollow, ale do strony powinny też prowadzić linki nofollow;
  • „moc” domeny źródłowej rozkłada się równomiernie na linkowane strony; jeśli więc witryna z wysokim DR linkuje do wielu stron, wartość pozyskanego z niej odnośnika zdecydowanie spada;
  • wzrost DR strony linkującej do Twojej witryny przekłada się na wzrost DR u Ciebie.

Należy również wiedzieć, że wzrost URL rating i domain rating jest logarytmiczny. Oznacza to, że​​ im wyższa wartość wskaźnika, tym trudniej jest osiągnąć kolejny poziom. Dlatego też nie należy się zniechęcać, gdy po osiągnięciu np. wyniku powyżej 60 postępy zwalniają.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.