Kobieta zajmuje się handlem elektronicznym siedząc przed tabletem i laptopem
Kategorie:

Co to jest e-commerce?

E-commerce to jedna z najszybciej rozwijających się obecnie branż w Polsce. E-sklepy cieszą się nie tylko zainteresowaniem konsumentów doceniających wygodę zakupów w Internecie, ale także przedsiębiorców, którzy widzą w nich po prostu doskonały pomysł na biznes. Każdy, komu marzy się własna działalność tego typu, powinien dowiedzieć się, jak dokładnie wygląda ten rynek. W naszym poradniku tłumaczymy więc, jak zacząć swoją przygodę z e-commerce.

E-commerce — co to jest?

E-commerce to nic innego jak handel elektroniczny. Działalność na tym rynku polega po prostu na prowadzeniu sprzedaży w Internecie i może obejmować wiele różnych narzędzi, środków oraz kanałów. Jego wartość cały czas wzrasta, a w zeszłym roku aż 77% Polaków deklarowało, że robi zakupy online. Do najpopularniejszych kategorii w sieci należą odzież, obuwie, kosmetyki, książki oraz sprzęt RTV/AGD.

Sklepy internetowe doceniane są przez konsumentów przede wszystkim za sprawą prostoty, dostępności i wygody. O przewadze e-commerce’u nad handlem stacjonarnym decydują zarówno atrakcyjne ceny, jak i oszczędność czasu. Polacy cenią sobie to, że mają niemal nieograniczony wybór, nie muszą spieszyć się z podejmowaniem decyzji ani wychodzić z domu w celu dokonania transakcji.

E-commerce — jak zacząć?

Zalety sklepów internetowych doskonale tłumaczą ich popularność wśród konsumentów. Warto jednak zwrócić uwagę także na drugą stronę medalu, czyli na sprzedawców. Dla nich rynek e-commerce jest atrakcyjnym celem z zupełnie innych względów. Oprócz niemal nieograniczonych zasięgów cenią sobie oni łatwość rozpoczęcia działalności w tym sektorze. Uruchomienie własnego sklepu internetowego sprowadza się tak naprawdę do 5 prostych kroków:

1. Wybór formy prawnej działalności

Aby wejść na rynek e-commerce, potrzebujesz własnej firmy. Możesz postawić na:

  • Jednoosobową działalność gospodarczą — to najpopularniejsza forma biznesu dla początkujących przedsiębiorców. Stanowi optymalne rozwiązanie, jeśli chcesz prowadzić sklep samodzielnie. Działalność założysz w prosty sposób, wypełniając odpowiedni wniosek online w CEIDG. Tę formę wybierz przede wszystkim wtedy, gdy nie masz dużego kapitału początkowego, a chcesz skorzystać z różnych ulg na start lub starać się o dotacje.
  • Spółkę — cywilną bądź prawa handlowego. W przypadku początkujących sprzedawców lepiej sprawdzi się to pierwsze rozwiązanie. Firmę można bowiem zarejestrować bezpłatnie i bez określonego wkładu założycielskiego. Spółki handlowe dzielą się natomiast na osobowe oraz kapitałowe i przeznaczone są dla bardziej doświadczonych przedsiębiorców.

Warto wspomnieć także o możliwości prowadzenia sprzedaży w Internecie w ramach działalności nierejestrowanej. To dobry pomysł, jeżeli chcesz tylko przetestować swój pomysł na biznes lub dorobić do etatu. W takim przypadku Twoje przychody nie mogą jednak przekraczać połowy pensji minimalnej. Tracisz także prawo do odliczania kosztów działalności od podatku. Z drugiej strony nie opłacasz składek ZUS, więc w niektórych sytuacjach takie rozwiązanie może być dla Ciebie dobrym wyborem.

2. Wybór kanałów sprzedaży

Drugi krok prowadzący do wejścia na rynek e-commerce okaże się decydujący dla sprawności i wygody zarządzania handlem w sieci. Polega bowiem na wyborze kanałów sprzedaży. Podstawą w tym przypadku jest zazwyczaj własna witryna sklepu internetowego. Możesz ją założyć i prowadzić za pomocą:

  • Oprogramowania open source — które jest teoretycznie darmowe, ale stosunkowo trudne w obsłudze. Jeśli nie masz doświadczenia w programowaniu stron, samodzielnie poradzisz sobie prawdopodobnie tylko ze stworzeniem szkieletu sklepu. Wszystkie dodatkowe integracje będą z kolei wymagały kosztownego wsparcia ze strony informatyka.
  • Platformy SaaS — czyli kompleksowego rozwiązania chmurowego w modelu abonamentowym. Takie oprogramowanie jest płatne, ale obejmuje dostęp do wszelkich niezbędnych funkcji, toteż utworzenie sklepu i zarządzanie nim nie sprawią Ci najmniejszych problemów. W ostatecznym rozrachunku za korzystanie z takiego narzędzia zapłacisz prawdopodobnie mniej niż w przypadku programu open source. Dla bardziej zaawansowanych użytkowników wadą mogą okazać się jednak ograniczone możliwości rozwoju platformy, która nie udostępnia publicznie swojego kodu źródłowego.

Przedsiębiorcy mają do dyspozycji także dedykowane narzędzia e-commerce, które tworzy się z myślą o konkretnych firmach. To jednak bardzo kosztowne rozwiązania, przeznaczone dla najbardziej wymagających przedsiębiorców.

Pamiętaj, że oprócz witryny sklepu warto korzystać także z dodatkowych kanałów sprzedaży, które pozwolą Ci realizować strategię omnichannel. Spośród bardzo wielu dostępnych rozwiązań wybierz jednak wyłącznie te istotne z punktu widzenia Twojej grupy docelowej. Do dyspozycji masz między innymi:

  • polskie platformy aukcyjne i zakupowe — przede wszystkim najpopularniejsze na rodzimym rynku Allegro, ale także specjalizujący się w kilku kategoriach Empik Marketplace oraz tematyczne portale grupy Morele,
  • międzynarodowe marketplace’y — zwłaszcza znany na całym świecie eBay i umacniający swoją pozycję Amazon, ale także rosnący w siłę AliExpress,
  • porównywarki cenowe — np. Ceneo,
  • media społecznościowe — funkcje sklepu na Facebooku i Instagramie,
  • serwisy ogłoszeniowe — np. OLX lub Gumtree.

3. Wykupienie domeny

Domena sklepu internetowego stanowi dodatkowy koszt, który należy uwzględnić w budżecie. Na szczęście nie musi to być duży wydatek, ponieważ ceny zaczynają się już od kilku złotych rocznie. Wszystko zależy od tego, jaką nazwę wybierzesz dla swojej witryny. Im mniej rozpoznawalna, tym prawdopodobnie tańsza. Zwróć jednak uwagę na to, aby domenę dało się łatwo zapamiętać. Powinna ona również nawiązywać do obszaru Twojej działalności i być tożsama z nazwą marki.

4. Wyposażenie sklepu w towar

Aby zainteresować potencjalnych klientów swoją ofertą, potrzebujesz atrakcyjnego asortymentu. Sprawdź więc, które produkty cieszą się największym zainteresowaniem i kiedy sprzedają się one najlepiej. Posłużą Ci do tego nawet darmowe narzędzia, takie jak Google Trends. Pamiętaj jednak, że popularność towarów to nie jedyny czynnik, którym musisz się kierować. Pod uwagę weź również swoje możliwości w zakresie marży, a co za tym idzie — spodziewany zwrot z inwestycji.

Kompletując asortyment dla swojego sklepu internetowego, masz do dyspozycji kilka różnych rozwiązań:

  • Sprzedaż rękodzieła — własnoręcznie wykonując produkty, obniżasz koszty pozyskania towaru i oferujesz klientom absolutnie unikalne na rynku rozwiązania. Dzięki temu nie musisz przejmować się problemem bezpośredniej konkurencji.
  • Zakupy w hurtowni — to najpopularniejszy model prowadzenia sklepu internetowego. Zaopatrując się w hurtowniach, zyskujesz dostęp do bardzo szerokiego asortymentu i atrakcyjnych cen.
  • Dropshipping — model logistyczny, w którym magazynowaniem, kompletowaniem i wysyłką towarów zajmują się wyspecjalizowane hurtownie. Sprzedawca oszczędza czas i pieniądze, które może przeznaczyć na inne aspekty prowadzenia biznesu.
  • Współpraca z producentem — to najlepsze rozwiązanie dla największych sklepów, które mogą pozwolić sobie na składanie zamówień na dużą skalę. Osiągają dzięki temu wyjątkowo niskie koszty jednostkowe.

5. Zaplanowanie działań marketingowych

Żaden sklep internetowy nie odniesie sukcesu na rynku e-commerce, jeśli nie zostanie odpowiednio wypromowany. Po uruchomieniu witryny i wprowadzeniu na nią produktów rozpocznij więc swoje działania marketingowe. Powinny być one dostosowane do zachowań Twojej grupy docelowej i wyznaczonych przez Ciebie celów biznesowych.

Marketing internetowy opiera się na 4 filarach:

  • SEO — czyli pozycjonowanie strony w wyszukiwarce, które ma Ci zapewnić duży ruch organiczny.
  • PPC — czyli płatne kampanie reklamowe w środowisku Google oraz Facebooka.
  • Media społecznościowe — czyli organiczne działania w takich serwisach jak Facebook, Instagram, TikTok czy YouTube.
  • Content marketing — czyli tworzenie i dystrybucja profesjonalnych treści, mająca na celu wspieranie działań SEO i kreowanie pozytywnego wizerunku marki.

E-commerce — wymagania prawne

Wchodząc na rynek e-commerce, musisz zdawać sobie sprawę z tego, jakie przepisy go regulują. Na szczęście prawo jest w tym przypadku dość przyjazne sprzedawcom, toteż nie będziesz mieć żadnych problemów z dostosowaniem się do niego. Do najistotniejszych kwestii należą:

  • określenie numeru PKD — każdy sprzedawca przy rejestracji działalności powinien podać numer 47.91.Z i uzupełnić go o ewentualne kody dodatkowe, odpowiadające jego branży,
  • odprowadzanie podatku VAT — to obowiązek dotyczący każdego sprzedawcy, który oferuje produkty objęte VAT-em lub osiąga roczny obrót wyższy niż 200 tys. zł,
  • korzystanie z kasy fiskalnej — jest obowiązkowe tylko w przypadku niektórych produktów, podczas gdy pozostali przedsiębiorcy nie muszą wystawiać paragonów, jeśli sprzedaż odbywa się jedynie wysyłkowo, a płatności bezgotówkowo,
  • regulamin sklepu internetowego — stanowi zabezpieczenie prawne zarówno sprzedawcy, jak i jego klientów,
  • polityka prywatności — określa sposób i cel przetwarzania danych osobowych użytkowników.

Co to jest e-commerce? Podsumowanie

Dzięki naszym poradom wiesz już nie tylko, co to jest e-commerce, ale także — jak wejść na ten rynek. To znakomity pomysł na biznes dla osób, które marzą o zawodowej niezależności i ciągłym skalowaniu przychodów. Wybierz więc funkcjonalną platformę sklepową dla siebie i zacznij zarabiać na handlu elektronicznym!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.