Kobieta na peronie czeka na pociąg
Kategorie:

Zwrot biletu PKP lub jego wymiana – zasady i postępowanie

Podróżowanie pociągiem jest szybkie, przyjemne i bezpieczne. Ten środek transportu można tylko polecić. Zdarza się jednak, że pomimo kupienia biletu kolejowego, nie możemy wsiąść do danego pociągu. Powody oczywiście mogą być różne, choćby rezygnacja z podróży.

Czy w takiej sytuacji bilet kolejowy przepada?

Oczywiście może tak być. Czasami biletu PKP nie da się już wykorzystać ani odzyskać za niego pieniędzy. Jeśli jednak dopełnimy wszelkich formalności, będziemy mogli odzyskać pieniądze za bilet. Zwrot i wymiana biletu PKP wtedy wchodzą rzecz jasna w grę. Wymiana biletu PKP jest nieco trudniejsza. Zwrot biletu na dany pociąg jest dużo prostszy. Dochowując przewidzianych regulaminem PKP obowiązków, można bilet kolejowy zwrócić i odzyskać za niego pieniądze. Jakie są zasady zwrotu biletów? Czy zwrotu biletu na pociąg, który odjechał o danej godzinie, można dokonać już po odjeździe pociągu? Czy wymiana biletu PKP wtedy też jest możliwa?

Procedury zwrotu biletów są jasno określone

Procedury zwrotu biletów kolejowych, bez względu na to, jakiego przewoźnika kolejowego dotyczą, są bardzo czytelne i jasno określone. Przepisy nie są skomplikowane, nie ma też tu możliwości ich dowolnej interpretacji.

Aby otrzymać zwrot pieniędzy za bilet kolejowy, nie ma konieczności wysyłania żadnych pism, czekania na decyzję, ponoszenia jakichkolwiek kosztów. Oczywiście poza opłatą manipulacyjną odejmowaną od wartości biletu. Podróżny, który ubiega się o zwrot biletu, nie może wręcz być zobowiązywany do wydawania żadnych pieniędzy z tego powodu. Jeśli więc nie mogliśmy skorzystać z biletu, nie powinniśmy obawiać się występowania o zwrot pieniędzy za niego. Równie prosta jest wymiana biletu PKP.

Kobieta kupuje bilet na pociąg
https://www.pexels.com/

Przyczyn zwrotu biletu nie trzeba podawać

Każdy podróżny powinien też wiedzieć, że nikt nie będzie wymagać żadnego uzasadniania powodów zwrotu biletu. Nie ma więc znaczenia, czy nie jedziemy dlatego, że pociąg się spóźnia, czy też dlatego, że zmieniliśmy swoje plany. Nikt nie powinien nawet zadawać pytań na ten temat. Jeśli tak jest, warto grzecznie poinformować o tym, że znamy swoje prawa, nie wdawać się w niepotrzebne dyskusje, tylko po prostu poprosić o załatwienie sprawy. Takie same zasady obowiązują, jeśli wchodzi w grę wymiana biletu PKP.

Zwrot biletu kolejowego powinien być wykonany przed odjazdem pociągu

Bez względu na to czy chodzi o Koleje Śląskie, e-ic czy też pociągi PolRegio, co do zasady najlepiej, jeśli zwrot i wymiana biletu są  wykonywane przed odjazdem pociągu. Takie zasady mają oczywiście bardzo sensowne wytłumaczenie. Tego rodzaju zasady zwrotu biletów są związane z tym, że każdy podróżny mógłby nawet kilka tygodni po podróży pociągiem chcieć zwrócić bilet, mówiąc, że tak naprawdę nigdy z tego środka transportu nie korzystał. Oczywiście, jeśli korzystał, a w trakcie jazdy bilet był sprawdzany przez konduktora, byłby ślad tej sytuacji, chociażby ślad kasownika na bilecie. Ne każdy podróżny jednak ma sprawdzany bilet w trakcie jazdy, a tym bardziej w jakikolwiek sposób oznaczany. Wielu mogłoby więc występować o zwrot kosztów zakupu biletu, mimo tego, że pociągiem jechali. Warunek mówiący o tym, że zwrot lub wymiana biletu możliwa jest tylko przed odjazdem tego środka transportu, na który mamy bilet, jest jak najbardziej zrozumiały.

Na ile minut przed odjazdem pociągu trzeba zwrócić bilet kolejowy?

Zasady zwrotu biletów mówią jasno. W znakomitej większości przypadków zwrot i wymiana biletu możliwe są, jeśli następują na więcej niż 15 minut przed odjazdem pociągu. Nigdy jednak podróżny nie uzyska całkowitych kosztów zakupu biletu. Zawsze od kosztów zakupu biletu odciągana jest w takiej sytuacji opłata manipulacyjna. Jest ona wiązana z tym, że podróżny nie skorzystał ze środka transportu. Wynosi ona 10 procent wartości biletu. Są jednak przewoźnicy kolejowi, u których taka opłata jest wyższa i może stanowić na przykład piętnaście procent wartości biletu. Wymiana biletu PKP także podlega tej opłacie.

Czy trzeba zwracać bilet w kasie e-ic lub innego przewoźnika? Czy zwrot i wymiana w inny sposób także wchodzi w grę?

Najprościej dokonać zwrotu biletu na dany środek kolejowego transportu, podchodząc do kasy i po prostu oddając bilet. Taka wymiana biletu PKP jest równie łatwa. Zasady zwrotu biletów stanowią jasno, że w tej sytuacji i oczywiście pod warunkiem, że zwrotu biletu dokonuje się na więcej niż piętnaście minut przed odjazdem pociągu, pieniądze od razu zostaną w kasie zwrócone.

Nie oznacza to jednak, że zwrot biletu kolejowego w inny sposób nie jest możliwy. Jeśli bilet był kupiony przez Internet, zwrot biletu możliwy jest w ten sam sposób. Po zalogowaniu w serwisie PKP, należy dokonać zwrotu, a potem postępować zgodnie z komunikatami systemowymi. W Internecie możliwa jest i wymiana biletów. Najłatwiejsza jest, jeśli przewoźnikiem jest e-ic. Wystarczy kilka kliknięć w panelu e-ic i wymiana biletów e-ic jest zakończona. Możliwe jest także połączenie opcji zwrot biletu kolejowego i wymiany. Jeśli wymiana biletu na pociąg odjeżdżający o danej godzinie została zakończona, nowy bilet zaś obejmuje zarówno dojazd do danego miejsca, jak i powrót, ale godzina powrotu nam nie odpowiada, można skorzystać z opcji zwrotu powrotnego biletu. Pieniądze za niego trafią z powrotem na konto bankowe kupującego bilet.

Pociąg odjechał. Czy wymiana biletu PKP lub jego zwrot wchodzą w grę?

Wydawać by się mogło, że jeśli pociąg już odjechał, zwrot biletu PKP jest nierealny. Wymiana biletu PKP także. Są takie przypadki, jednak nie jest to generalna zasada. Jeśli pociąg odjechał i minął już miejsce, do którego mieliśmy jechać, zwrot biletu PKP może okazać się niemożliwy i nawet zgłoszenie sprawy do urzędu transportu kolejowego nic nie pomoże. Zgodnie z procedurami, można jednak zwrócić bilet na pociąg, pod warunkiem, że uzyskamy poświadczenie, że nas w tym pociągu po prostu nie ma. Takie poświadczenie można uzyskać choćby w punkcie odprawy, który prowadzi sprzedaż biletów. Jest ono ważne przez 3 miesiące i w tym czasie można ubiegać się o zwrot pieniędzy za bilet.

Przerwanie podróży, a zwrot biletu PKP

Może też się zdarzyć, że z jakichś przyczyn nie możemy kontynuować podróży, a jesteśmy już w pociągu. Jeśli podróż musimy przerwać, zgodnie z procedurami przewoźnika i przepisami urzędu transportu kolejowego, możemy wystąpić o zwrot sumy za niewykorzystany bilet. W takim przypadku także obowiązują procedury i przepisy urzędu transportu kolejowego, mówiące o konieczności uzyskania poświadczenia przerwania podróży. Uzyskanie go jednak nie jest skomplikowane. Jadąc pociągiem, wystarczy zgłosić się do konduktora, ale przed stacją, na której musimy wysiąść, pomimo tego, że nie jest naszą stacją docelową i uzyskać poświadczenie tego faktu. Z tak oznaczonym biletem i w późniejszym terminie, można zgłosić się do kasy kolejowej i także otrzymać zwrot pieniędzy. Będzie to jednak tylko zwrot za niewykorzystaną część biletu. W tym przypadku także pobrana zostanie opłata manipulacyjna. W niekórych przypadkach w takiej sytuacji, możliwa jest też wymiana biletu PKP.

Warto pamiętać o możliwości zwrotu lub wymiany biletów

Wielu podróżnych przyzwyczaiło się, że rezygnacja z podróży pociągiem oznacza w rzeczywistości przepadek pieniędzy wydanych na bilet, a zwrot biletu jest nierealny. Tak też na małych stacjach kolejowych było z innego powodu. Kasa była otwierana tylko w określonych godzinach i nawet w czasie odjazdu pociągu bywała zamknięta. Zwrot biletu był więc możliwy tylko w teorii, w praktyce bowiem nie było z kim na ten temat rozmawiać. Czasy się jednak zmieniły, przewoźnicy zaś zostali zobowiązani do zwracania pieniędzy za niewykorzystany bilet. Warto korzystać ze swoich uprawnień i to bez względu na to jaka jest wartość biletu kolejowego. Wiele biletów nie kosztuje więcej niż sto złotych, nie oznacza to jednak, że koszt biletu w każdej sytuacji jest tak mały. Nawet kilkadziesiąt złotych zwrotu pieniędzy za bilet, to suma, która w portfelu jest zauważalna. To nie kilka złotych, które można mieć lub których można nie mieć.

Mężczyzna zwraca przez internet bilet na pociąg
https://pixabay.com/

Podsumowując

Nie ma żadnego znaczenia czy chodzi o Koleje Śląskie, PolRegio czy innego przewoźnika kolejowego. Zwrot i wymiana biletu są możliwe w każdej sytuacji, która jest określona w regulaminie przewoźnika. W każdym przypadku zwrot i wymiana biletu są możliwe, jeśli dokonywane są na ponad piętnaście minut przed odjazdem pociągu. Trzeba jednak dodać, że u niektórych przewoźników ten czas to pięć minut. Każdy podróżny, który w tym czasie zgłosi się do kasy lub uruchomi opcję zwrotu w internetowym panelu podróżnego, w którym kupił wcześniej bilet, otrzyma zwrot. Nie ma sytuacji, w której podróżny otrzyma zwrot całej sumy wydanej na bilet na pociąg, którym z sobie tylko znanych powodów nie chce jechać. Zawsze w tej sytuacji przewoźnik potrąci opłatę manipulacyjną, najczęściej wynoszącą dziesięć procent sumy, którą podróżny wydał na bilet.

Warto upominać się o swoje i odzyskać pieniądze

Pomimo tego, że przewoźnik potrąci swoją opłatę, warto upominać się o swoje i uzyskiwać zwroty sum za niewykorzystane bilety kolejowe. Jest to po prostu troska o własne interesy i nikt nie powinien mieć o to pretensji. Jeśli pociąg jeszcze nie odjechał, zwrot pieniędzy za niewykorzystany bilet jest zawsze realny. Jeśli już odjechał, w większości przypadków i po uzyskaniu potwierdzenia, że nie odjechaliśmy tym pociągiem, także możemy otrzymać pieniądze za bilet. Bez względu na to czy zwrotem będzie kilkadziesiąt złotych, czy ponad sto lub więcej, warto się o te pieniądze starać.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.