Podpisywanie pisma reklamacyjnego
Kategorie:

Uszkodzony produkt? Oto kiedy i jak napisać skuteczną reklamację

Avatar
Opublikowane przez Redakcja

Zakupiony towar jest niezgodny z umową? Nie oznacza to pieniędzy wyrzuconych w błoto. Za pomocą reklamacji można skutecznie dochodzić swoich praw. Zobacz, kiedy warto napisać reklamację i jak to zrobić poprawnie.

Czym jest reklamacja i kiedy warto ją złożyć?

Reklamacja nie ma nic wspólnego z reklamą. To proces umożliwiający dochodzenie swoich praw jako konsumenta. W praktyce, jeśli kupimy produkt (stacjonarnie bądź przez internet) i okaże się on niezgodny z umową, powinniśmy go zareklamować, czyli zgłosić wadę i domagać się jej usunięcia.

W przypadku zakupów przez internet można reklamować praktycznie wszystko: zamawiamy zielone buty, dostajemy niebieskie, chcemy kupić bluzę, a otrzymujemy podkoszulkę, sprzęt elektroniczny nie działa itp.

Przy zakupach stacjonarnych trzeba wykluczyć wady fizyczne widoczne gołym okiem, bo nikt nie uzna reklamacji z powodu koloru bądź widocznego uszkodzenia mechanicznego. Natomiast jak najbardziej możemy reklamować wady ukryte, których stwierdzenie wymaga użytkowania danego produktu. Przyda się wówczas dobrze skonstruowany wzór pisma reklamacyjnego.

Jak złożyć reklamację?

Reklamacja powinna być złożona w formie pisemnej. Musi być na niej uwidoczniona data, miejscowość, szczegółowy powód składania reklamacji, data zakupu potwierdzona paragonem lub fakturą.

Przydatne będą też np. zdjęcia przedmiotu, jeśli reklamacja będzie składana drogą elektroniczną.

W reklamacji należy wskazać, czego konkretnie oczekujemy: naprawy towaru, wymiany na nowy lub obniżenia ceny ze względu na wady. Można też wskazać chęć oddania wadliwego towaru i oczekiwanie całkowitego zwrotu kosztów zakupu.

Reklamacja na postawie rękojmi

Rękojmia udzielana jest przez sprzedawcę produktu i to do niego należy kierować reklamację. Na podstawie rękojmi można dochodzić swoich praw wówczas, gdy towar jest niezgodny z umową lub obciążony wadami prawnymi. To ostanie dotyczy np. komisów, w których można kupić kradzione telefony. Odpowiedzialność spadnie wówczas na sprzedawcę. Rękojmia zgodnie z przepisami udzielana jest na dwa lata.

Reklamacja na podstawie gwarancji

Gwarancja udzielana jest przez producenta produktu i obowiązuje na ogół przez dwa lata, chyba że producent postanowi inaczej. W ramach gwarancji można reklamować nie tylko niezgodność z umową, ale też usterki powstałe w trakcie użytkowania.

Kiedy reklamacja nie zostanie uznana?

Zarówno producent, jak i sprzedawca mają prawo odrzucić reklamację, jeśli w toku postępowania stwierdzą, że produkt był używany niezgodnie z przeznaczeniem lub instrukcją.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.