Nauczyciel prowadzi lekcje korzystając z rzutnika interaktywnego
Kategorie:

Skuteczne sposoby na urozmaicenie lekcji języka polskiego

Niestety dla wielu uczniów udział w szkolnych zajęciach jest przykrym obowiązkiem. Głównie przez to, że nauczyciele nie mają pomysłu na przekazanie wiedzy w taki sposób, aby zainteresować dzieci i młodzież. Lekcje języka polskiego mogą być naprawdę interesujące pod warunkiem, że będą prowadzone z pasją. O to kilka podpowiedzi, jak urozmaicić zajęcia! Warto zapoznać się z tekstem!

Wykorzystanie technologii, czyli rzutnik interaktywny

Dziś technologia towarzyszy młodym ludziom w każdej sferze życiowej. Nie wyobrażają sobie bowiem funkcjonowania bez telefonu, czy komputera. Chociaż w czasie zajęć raczej nie powinni używać tego typu urządzeń, to można je zastąpić, chociażby rzutnikiem interaktywnym. Prezentacje, obrazy lub notatki wyświetlane na ścianie zdecydowanie bardziej przyciągną uwagę uczniów niż „suche fakty”. Prawda jest taka, że język polski, to właśnie takie informacje, które dzieciom i młodzieży wydają się nieprzydatne. Oczywiście w tym przypadku nie chodzi, o zasady interpunkcji bądź ortografii, ale omawiane lektury, interpretacja wierszy, czy też poznawanie charakterystyki danych epok. Zresztą nie można zaprzeczyć, że większość tych zagadnień jest dość skomplikowana. Rzutnik interaktywny pomoże uczniom wyobrazić sobie, o co tak naprawdę chodzi w omawianym temacie.

Dzielenie się pasją z uczniami

Praktycznie dla każdego nauczyciela praca w zawodzie jest pasją, którą warto się podzielić. Dla dzieci nie do końca zrozumiałe jest jak można chcieć codziennie mówić o wieszczach lub książkach. Dlaczego więc nie poprowadzić od czasu do czasu lekcji w zupełnie inny sposób i pokazać młodzieży język polski od drugiej strony? Dla młodych ludzi ustalone i powtarzane schematy szybko zaczynają się nudzić. Im potrzebne jest aktywne uczestniczenie w zajęciach i poszerzanie wiedzy nie tylko z wyznaczonego zakresu. Dobrym pomysłem na dzielenie się pasją przez nauczyciela jest, choćby wycieczka połączona z życiorysem znanego pisarza. Niemniej ciekawy może się okazać film z omawianej lektury. Tak naprawdę wszystko zależy przede wszystkim od kreatywności i zaangażowania nauczyciela. To on musi znaleźć tzw. złoty środek, który przypadnie do gustu większości uczniów. Ważne jest to, aby mogli zrozumieć, że nauka nie jest złem koniecznym.

Podejście ma znaczenie!

Obecnie młodzież poza szkołą ma wiele innych zajęć. W związku z tym dokładanie im pracy raczej nie wpłynie korzystnie na relację z nauczycielem. Musi on zrozumieć, że odpowiednie podejście i zrozumienie jest o wiele bardziej istotne. Zresztą także same lekcje powinny być organizowane przy pomocy materiałów aktualnych i interesujących dla młodzieży. Bardzo często podręczniki szkolne zapełnione są treściami, które nic nie wnoszą do życia młodego człowieka. On chce poznawać świat takim, jaki jest i był naprawdę oraz wykorzystywać nabytą wiedzę w praktyce. Niestety wiele przedmiotów i zagadnień z programu nauczania młodzieży wydają się niepotrzebne i zwyczajnie nudne. Doskonałym sposobem na zabicie monotonii jest odejście od rutyny i spojrzenie na zajęcia oczami uczniów. Pedagog z łatwością może sobie wyobrazić, jak z perspektywy dzieci wygląda lekcja i czy zachęca do aktywnego uczestniczenia. Wyciągnięte wnioski pozwolą nieco zmienić tok nauczania i sprawić, że młodzież nie będzie mogła doczekać się następnych zajęć. W ten sposób obie strony będą czerpać korzyści. Nauczyciel będzie mógł pielęgnować swoją pasję, a uczniowie zdobędą wiedzą, która przydatna będzie im przez długie lata.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.