Kobieta wykonująca płatność przez Internet
Kategorie:

Przelew na zły numer konta: dowiedz się, co zrobić w takiej sytuacji

Przelew na zły numer konta może przytrafić się każdemu, zwłaszcza jeśli wpisywany jest ręcznie – podczas uzupełniania długiego ciągu cyfr nietrudno o pomyłkę. Na szczęście odzyskanie pieniędzy wysłanych na nieprawidłowe konto jest możliwe, a dzięki nowelizacji przepisów – łatwiejsze niż wcześniej.

Z tekstu dowiesz się:

  • jakie są najczęstsze przyczyny tego, że wysłany przelew nie dociera do odbiorcy,
  • jakie są błędy związane z wykonywaniem przelewów,
  • jak odzyskać pieniądze wysłane na zły numer konta.

Rozwój nowoczesnych narzędzi i technologii znacznie ułatwia poruszanie się w niełatwym świecie finansów. W portfelach większości Polaków znajduje się karta bankomatowa albo kredytowa, przeważająca grupa dorosłych obywateli posiada konto w banku i wykonuje transakcje za pomocą bankowości elektronicznej. I choć wszystkie te rozwiązania są zarówno bardzo wygodne, jak i bezpieczne, to jednak wiążą się z nimi pewne ryzyka, chociażby zwykłych ludzkich pomyłek. Jedną z najczęstszych jest przelew na zły numer konta.

Dlaczego przelew nie dotarł?

Na początek warto dowiedzieć się, jakie mogą być przyczyny tego, że przelew nie dotarł na konto odbiorcy – o ile oczywiście został wykonany w sposób poprawny i autoryzowany odpowiednią metodą. Do przyczyn tych zalicza się:

  • wysłanie pieniędzy na konto, które już nie istnieje (zostało zamknięte przez jego właściciela),
  • wysłanie pieniędzy na błędny numer rachunku (np. z powodu pomyłki podczas wpisywania numeru rachunku),
  • awaria systemu bankowego/przerwa technologiczna (w takiej sytuacji przelew dotrze do odbiorcy później niż zazwyczaj).

Najczęstsze błędy związane z numerem konta – co robić?

Pomyłki związane z numerem konta oraz wykonywaniem przelewów wcale nie należą do rzadkości – zdarzyć się może zarówno błąd w podaniu własnego numeru rachunku, jak i pomyłka we wpisywaniu numeru konta odbiorcy, np. sprzedawcy towarów lub usług.

  • Podałem zły numer konta

Wbrew pozorom, jest to dość częsta sytuacja, zwłaszcza u osób, które podejmują pracę w nowej firmie – jednym z obowiązków jest wówczas wypełnienie szeregu formularzy i dokumentów, w tym podanie numeru rachunku do wypłaty wynagrodzenia. Zdarza się, że wówczas dochodzi np. do wpisania złej cyfry i w kolejnym miesiącu wypłata nie trafia do pracownika. W takiej sytuacji należy natychmiast skontaktować się z bankiem i opisać całą sytuację. Osoba, która otrzymała omyłkowo pieniądze, ma 30 dni na ich zwrot – licząc od dnia, kiedy otrzymała powiadomienie. Oczywiście należy również zgłosić sytuację w dziale kadr firmy i podać prawidłowy numer rachunku.

  • Wysłałem przelew na zły numer konta

Przytrafić się może również odwrotna sytuacja, czyli wykonanie przelewu na zły numer konta. Najczęściej dzieje się tak podczas ręcznego wpisywania numeru rachunku – czy to w formularzu elektronicznym, czy tradycyjnym papierowym. Na szczęście również z tej sytuacji jest wyjście. Wysłane nieprawidłowemu odbiorcy pieniądze można odzyskać, i to szybciej oraz sprawniej niż jeszcze kilka lat temu.

Zły numer konta – jak odzyskać pieniądze?

Jeszcze niedawno odzyskanie pieniędzy wysłanych na zły numer konta nie było prostą sprawą. Z uwagi na tajemnicę bankową, banki miały prawo do odmowy udzielenia informacji o odbiorcy takiego błędnego przelewu – mogły jedynie przypominać mu, że wszedł w posiadanie pieniędzy na skutek błędu i że może to grozić karą. Na tym ich rola się kończyła, więc dla wykonawcy złego przelewu mogła to być kosztowna pomyłka.

W 2018 r. weszła jednak w życie nowelizacja ustawy o usługach płatniczych, która znacznie ułatwia odzyskiwanie pieniędzy w takich sytuacjach. Otóż, jeśli komuś przydarzy się przelew na zły numer konta, należy zgłosić to bankowi, z którego został on zrobiony (telefonicznie, przez bankowość elektroniczną lub osobiście w placówce). Bank w ciągu 3 dni musi skontaktować się z odbiorcą i poinformować o omyłkowo zrealizowanej dyspozycji na jego rzecz. Odbiorca ma 30 dni na zwrot środków na specjalne konto techniczne, które zapewnia mu pełną anonimowość – stamtąd trafiają one z powrotem do płatnika. Jeżeli odbiorca nie zwróci pieniędzy w ciągu 30 dni, bank może ujawnić jego dane płatnikowi, a ten może dochodzić swoich roszczeń w sądzie na podstawie przepisów o bezpodstawnym wzbogaceniu się.

Współczesna bankowość oferuje mnóstwo wygodnych rozwiązań. Dzięki systemowi Zastrzegam.pl można szybko zastrzec skradzioną lub zgubioną kartę płatniczą, przelewy natychmiastowe umożliwiają błyskawiczne przesłanie pieniędzy w nagłych sytuacjach, większość spraw bankowych załatwić można poprzez aplikację mobilną. Wszystko to może dawać poczucie, że sprawdzanie poprawności rachunku bankowego, na który zostaną przelane pieniądze, jest zbędne. Warto jednak to robić – choć pieniądze wysłane na zły numer rachunku można odzyskać łatwiej niż kiedyś, to jednak i tak jest to sytuacja stresująca, zwłaszcza jeśli chodzi o duże kwoty. Lepiej się więc jej wystrzegać.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.