Męzczyzna trzyma w dłoni wykres słupkowy
Kategorie:

Pozycjonowanie organiczne a reklamy płatne – czym się różni?

Avatar
Opublikowane przez Redakcja

Estetyczna i funkcjonalna strona firmowa to dziś już zbyt mało, by trafić z ofertą do potencjalnych klientów. Konieczne staje się promowanie witryny w wyszukiwarce, za pośrednictwem której odbiorcy mogą dowiedzieć się o ofercie przedsiębiorcy. Główne sposoby na zaistnienie w wyszukiwarce (i tym samym w świadomości konsumentów) to pozycjonowanie strony www i reklamy w Google Ads. Czym różnią się od siebie te formy promocji i jakie są ich zalety?

Pozycjonowanie stron www – widoczność w wynikach organicznych Google

Pozycjonowanie jest sposobem na skuteczną promocję firmy w Internecie, a konkretnie w wyszukiwarkach, z których najpopularniejszą w Polsce jest Google. Celem pozycjonowania jest uzyskanie jak najlepszych pozycji strony w wynikach organicznych wyszukiwarki na najpopularniejsze frazy dla danej branży. Chodzi więc o to, by potencjalny klient, wpisując nazwę potrzebnego mu produktu lub usługi, mógł natrafić na ofertę konkretnego przedsiębiorcy.

Pozycjonowanie strony www jest usługą wymagającą dużej wiedzy i profesjonalnych narzędzi, które ułatwią uzyskanie satysfakcjonujących efektów. Plusem tej metody jest to, że gdy uda się wypozycjonować stronę na interesujące przedsiębiorcę frazy, nie będzie on musiał płacić za każde kliknięcie w link prowadzący z wyszukiwarki na jego stronę. Czy w takim razie pozycjonowanie to darmowa reklama? Nie do końca. Aby osiągnąć dobrą widoczność w wyszukiwarce, zwłaszcza na bardzo konkurencyjne frazy, trzeba zainwestować wiele czasu, pracy, a także i środków niezbędnych do zbudowania witryny o nieposzlakowanej reputacji i wstrzelenia się w algorytm Google. Żeby uzyskać optymalne rezultaty pozycjonowania, większość firm korzysta z zewnętrznych dostawców tej usługi, jakimi są agencje SEO. Te podmioty pobierają oczywiście wynagrodzenie za swoją pracę i – choć przedsiębiorca nie płaci za to, że użytkownik kliknie w jego link – musi zapłacić agencji, by potencjalny klient miał w ogóle szansę trafić na jego stronę z wyników organicznych.

Reklama Google Ads – widoczność w wynikach sponsorowanych wyszukiwarki

Pod niektórymi względami reklama Google Ads jest podobna do pozycjonowania. W dużym uproszczeniu chodzi przecież o to samo – by witryna firmowa lub sklep internetowy wyświetlały się w wynikach wyszukiwania w odpowiedzi na określone zapytania. Sposób osiągania tego efektu jest jednak diametralnie różny. W przypadku reklamy Google Ads, aby strona zaczęła wyświetlać się w wynikach, trzeba tę usługę po prostu opłacić. W tym celu zakłada się konto firmowe w systemie, gdzie należy utworzyć kampanie Ads oraz grupy reklam pasujące do reprezentowanej branży oraz charakterystyki klientów. Następnie wystarczy doładować konto środkami pieniężnymi i uruchomić kampanię. Minie zaledwie kilka minut, a reklama Google Ads będzie widoczna w wyszukiwarce na wybrane przez przedsiębiorcę słowa kluczowe. Co więc różni tę formę reklamy od pozycjonowania?

Przede wszystkim:

  • natychmiastowy efekt – reklama typu Ads może pojawić się w wyszukiwarce od razu po jej opłaceniu i uruchomieniu, natomiast na wyniki pozycjonowania trzeba trochę poczekać, gdyż sama usługa jest związana z przeprowadzeniem licznych prac na stronie i wokół niej,
  • miejsce prezentowania linku do strony – w przypadku pozycjonowania, strona wyświetla się w wynikach organicznych, czyli niesponsorowanych. Reklama Google Ads prezentowana jest z kolei w sekcji wyników sponsorowanych, które na ogół znajdują się nad wynikami organicznymi,
  • zasięgi – pozycjonowanie strony www daje firmie możliwość prezentowania swojej oferty tylko w wyszukiwarce, podczas gdy reklama Google Ads umożliwia dodatkowo promowanie witryny za pośrednictwem stron partnerskich Google – w tym np. na YouTube,
  • sposób płatności – przedsiębiorca korzystający z pozycjonowania płaci agencji SEO za obsługę swojej strony, natomiast nie opłaca samych wejść, które w wynikach organicznych są bezpłatne. Natomiast kliknięcia w reklamę Google Ads są płatne zależnie od systemu rozliczeń wybranego przez przedsiębiorcę (najpopularniejszy z nich to płatność za kliknięcie, czyli CPC i eCPC).

Która forma reklamy jest lepsza: pozycjonowanie czy Google Ads?

Należy podkreślić, że obie formy reklamy są bardzo skuteczne i warto z nich korzystać celem pozyskania nowych klientów, a także podtrzymania relacji z bieżącymi. Pozycjonowanie i Google Ads mają w dużym stopniu ten sam cel – stymulację sprzedaży i poprawę rozpoznawalności firmy oraz jej oferty. Oferują jednak różne sposoby dojścia do tego celu. Aby maksymalizować rezultaty, warto więc inwestować zarówno w pozycjonowanie strony www, jak i w jej promocję za pośrednictwem Google Ads i serwisów partnerskich tej popularnej wyszukiwarki. Co ważne, pozycjonowanie i reklama Google Ads nie wpływają wzajemnie na siebie – użytkownik korzystający z płatnego systemu nie będzie więc mógł liczyć na żadne przywileje w wynikach organicznych (i na odwrót). Są to w pełni niezależne, choć wzajemnie się uzupełniające sposoby na promocję firmy, które mogą w znacznym stopniu pomóc w zwiększeniu jej zysków.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.