Inwestycja w startup może być świetnym sposobem na powiększenie swojego kapitału, jednak – tak jak wszystko w biznesie – nie jest to tak czarno-białe i proste jak by się chciało. Musisz w końcu pamiętać, że z taką inwestycją (jak niemal z każdą inną) wiąże się określone ryzyko. Ten rodzaj działania wymaga od Ciebie dużej świadomości rynku, dobrego rozeznania w branży, a przede wszystkim – rozwagi.
To poziom, a może nawet kilka poziomów wyżej niż inwestowanie w firmy o ugruntowanej pozycji. Brzmi jak challenge? Przecież jako przedsiębiorca doskonale wiesz, jak zarządzać aktywami! Może najwyższa pora zostać aniołem biznesu?
Ale najpierw konkrety. O czym musisz pamiętać, rozważając inwestycję w startup? Co może przygotować Cię do wyzwań, które rzuca taki pomysł na siebie?
Inwestycja w startup – czy to się opłaca?
Sytuacja na rynku
Jak pokazują dane Center for Venture Research na University of New Hampshire, w ostatnich latach inwestorzy postawili przede wszystkim na sektor zdrowia (30% inwestycji), oprogramowanie (25%), energię i finanse. Co roku inwestorzy badani przez UNH finansują ponad 63 000 startupów na łączną kwotę ponad 23 miliardów dolarów.
Jaki budżet jest Ci potrzebny?
Nie ma określonego budżetu, który pozwoliłby Ci zainwestować w startup. Według danych UNH średnia transakcja w 2020 roku wyniosła 392 025 dolarów. Według innych danych kwoty finansowania startupów przez anioły biznesu z reguły zamykają się w przedziale od 25 000 euro do 500 000 euro, rozstrzał jest więc dość szeroki.
Co zanim zaczniesz?
Przed dokonaniem inwestycji ważne jest, aby zrozumieć branżę, zespół i produkt.
Rozważając, czy inwestować w startup, należy wziąć pod uwagę wszystkie potencjalne za i przeciw, czyli ryzyka i korzyści związane z taką decyzją. Ale jak to zrobić? O czym tak naprawdę musisz pamiętać?
Przede wszystkim: inwestuj mądrze, głową, nie emocjami. Doświadczenia nie możesz zdobyć w teorii, ale im więcej masz danych, tym lepszą decyzję podejmiesz. Ważne jest, aby przed inwestycją w startup przeprowadzić należyty research i ocenić, czy to rzeczywiście właściwe miejsce do ulokowania Twoich pieniędzy. Tu w grę wchodzi to, o czym pisaliśmy wcześniej: branża, zespół i produkt. Zastanów się:
- Czy startup jest innowacyjny?
- Czy zarządzające nim osoby mają pomysł na przyszłość i dobry plan?
- Czy rynek jest otwarty na przyjęcie danej usługi czy produktu?
- Czy przeanalizowałeś ryzyko i potencjał inwestycji?
- Czy przeprowadziłeś analizę cashs flow biznesu?
- Jak oceniasz kompetencje zespołu?
Jak inwestować w startup?
Istnieje wiele różnych sposobów inwestowania w startup:
- fundusze venture capital, czyli średnio- i długoterminowe inwestycje w startupy, a mówiąc oficjalnie: przedsiębiorstwa niepubliczne znajdujące się we wczesnych fazach rozwoju;
- platformy finansowania społecznościowego, czyli crowdfunding, który często oferuje też przestrzeń inwestorom (np. Beesfund.pl, FindFunds.pl, CrowdWay.pl, CrowdAngels.pl, ale to tylko niektóre z nich);
Szukając wsparcia i inspiracji, zwróć uwagę na organizacje zrzeszające aniołów biznesu. Warto zwrócić uwagę na organizacje takie jak:
- European Business Angels Network (EBAN)
- Grupa Trinity,
- Wschodnia Sieć Aniołów Biznesu,
- Cobin Angels,
- Lewiatan Business Angels
- PolBAN Business Angels Club
- Hedgehog Fund,
- Ainot Business Angels Network.
Pamiętaj, że warto stale poszerzać swoją wiedzę w zakresie inwestycji w startup: każda transakcja ma swoje zalety i wady, które należy dokładnie rozważyć przed podjęciem jakichkolwiek decyzji.
Materiał zewnętrzny.