Efektywna komunikacja w zespole
Kategorie:

Efektywna komunikacja w zespole – co jest najważniejsze?

Avatar
Opublikowane przez Redakcja

Artykuł sponsorowany.

Coraz więcej firm kładzie większy nacisk na skuteczną komunikację pomiędzy członkami zespołu w pracy, ponieważ zostało udowodnione, że wpływa to pozytywne na produktywność, lojalność wobec firmy i co ważne, na dobrą atmosferę w firmie. Jakie są cechy takiej komunikacji i jak ma ona wyglądać?

Czym jest efektywna komunikacja?

Efektywna komunikacja jest procesem, dzięki któremu informacje są przekazywane i odbierane w sposób możliwie najbardziej skuteczny i zrozumiały. Obecnie, coraz więcej korporacji bardzo mocno skupia się na rozwijaniu komunikowania się pomiędzy swoim pracownikami, ponieważ gwarantuje to znaczny przyrost efektywności. Efektywna komunikacja ma na celu osiągnięcie zamierzonego rezultatu, czy to w wymianie informacji, rozwiązaniu problemu, czy w budowaniu relacji lub porozumieniu między różnymi członkami zespołu w pracy. 

Cechy takiej komunikacji:

  • Klarowność – W efektywnym komunikowaniu w zespole, kluczowe jest, by wszelkie komunikaty przekazywane były w jak najbardziej jasny sposób. Ważne, by niezależnie od treści komunikatu przekazać go w możliwie najprostszym wydaniu.
  • Aktywne słuchanie – Oprócz samego przekazywaniu informacji tak samo ważne jest skuteczne jej odbieranie. W przypadku braku aktywnego słuchania rozmówca bardzo szybko odniesie wrażenie bycia zignorowanym.
  • Inteligencja interpersonalna – opiera się na umiejętnościach w komunikowaniu z innymi ludźmi w optymalny sposób. Dotyczy także rozumienia cudzych wizji na rozwiązanie danej sytuacji.
  • Empatyczność  – Polega na rozumieniu perspektyw i emocji innych osób i zdolności dopasowania swojego zachowania do nich.
  • Sygnały niewerbalne – Oprócz komunikacji przez słowa jako ludzie komunikujemy się także niewerbalnie, przez gesty, posturę i ruchy. Trening komunikacji niewerbalnej jest szczególnie istotny w korporacjach, gdzie często mają miejsce prezentacje, których jest to kluczowy aspekt.
  • Kompromis i dojście do współpracy – Opiera się na chęci do współpracy pomiędzy pracownikami nawet wtedy, kiedy zaistnieje pomiędzy nimi konflikt.

Jak pracować nad efektywną komunikacją?

W szerokim arsenale środków służących do nauki takiej komunikacji najskuteczniejsze są szkolenia dla zespołów. Wśród nich renomą cieszą się te, prowadzone przez Michała Sosina, dostępne na stronie https://michalsosin.com/. Zwykle takie warsztaty mają jedną z dwóch form. Pierwszą z nich są spotkania indywidualne, na których pracuje się z konkretnym pracownikiem nad jego zdolnościami interpersonalnymi. Spotkania takie mogą być wyjątkowo owocne, jednak należy pamiętać, że chęć do treningu i motywacja do pracy musi być obustronna. Przy pasywnym, lub nawet negatywnym podejściu taki trening będzie zupełnie bezskuteczny. Drugim sposobem są warsztaty grupowe, które opierają się na pracy z całym zespołem. Działania w grupie cechują się zwykle szybszymi rezultatami, jednak poświęca się w nich mniej uwagi konkretnym osobom, a bardziej zespołowi jako jednemu organizmowi. Po klarownym omówieniu problemu następuje przedyskutowanie rozwiązań i wybranie tego, które będzie najodpowiedniejsze.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.