Mężczyzna przed laptopem sprawdza kod PKD swojego sklepu internetowego
Kategorie:

Jakie PKD wybrać dla sklepu internetowego?

Avatar
Opublikowane przez Redakcja

Zakładając firmę, która będzie zajmowała się prowadzeniem sprzedaży internetowej, musisz wybrać dla niej odpowiedni kod PKD. To hierarchiczny system mający na celu uporządkowanie poszczególnych podmiotów zgodnie z zakresem ich działalności. Jako że odpowiednią decyzję trzeba podjąć już na etapie wypełniania wniosku CEIDG-1, warto jak najwcześniej dowiedzieć się, jaki kod PKD wybrać dla sklepu internetowego!

PKD to skrót od Polskiej Klasyfikacji Działalności. Obejmuje ona wykaz kodów służących do podziału różnych firm na konkretne rodzaje. Przypisanie numeru do Twojego przedsiębiorstwa pozwala szybko określić zakres jego aktywności.

Oznacza to, że wszystkie sklepy internetowe w Polsce mają identyczne lub bardzo podobne numery PKD. Wspólnym kodem dla firm zajmujących się handlem elektronicznym jest 47.91.Z. Ma on dość szeroki zakres i znajduje zastosowanie w przypadku rozlicznych przedsiębiorstw, prowadzących sprzedaż z wykorzystaniem:

  • strony sklepu internetowego,
  • serwisów aukcyjnych i marketplace’ów,
  • katalogu produktów cyfrowych.

Właściwy dla sklepu internetowego kod PKD znajdziesz w:

  • Sekcji G: Handel detaliczny, z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi.
  • Grupie 47.9: Sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami.
  • Klasie 47.91: Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet.

PKD a branża sklepu internetowego

Celem systemu PKD jest jak najdokładniejsza definicja zakresu działalności każdej firmy. Z tego powodu przedsiębiorcy często wybierają więcej niż jeden numer dla swojej działalności. W przypadku sprzedaży internetowej dodatkowe kody określają kategorie oferowanych towarów, takie jak na przykład:

  • 47.59.Z – sklepy internetowe z meblami,
  • 47.71.Z –sklepy internetowe z odzieżą,
  • 47.78.Z –sklepy internetowe z rękodziełem,
  • 47.65.Z –sklepy internetowe z zabawkami,
  • 47.75.Z –sklepy internetowe z kosmetykami,
  • 47.77.Z –sklepy internetowe z zegarkami i biżuterią.

W wyborze odpowiednich numerów pomoże Ci pełna klasyfikacja PKD, dostępna w sieci. Pamiętaj, że kody możesz w dowolnej chwili dodać do wniosku lub z niego usunąć, co pozwoli Ci na stopniowe uzupełnianie dokumentacji wraz z rozwojem asortymentu w Twoim sklepie internetowym.

PKD – sprzedaż internetowa w dropshippingu

Wielu sprzedawców, którzy dopiero wchodzą na rynek e-commerce, decyduje się na otwarcie sklepu internetowego w dropshippingu. Mogą się oni zastanawiać nad tym, jakie PKD wybrać dla tego rodzaju działalności. Na szczęście, ustawodawca nie skomplikował ich sytuacji i przewidział dla nich dokładnie te same numery co dla sklepów wysyłających towar z własnych magazynów. Podstawowy kod to zatem wciąż 47.91.

Powyższy przypadek dotyczy oczywiście wyłącznie sklepów, które przekazują hurtowniom dropshippingowym obowiązki związane z magazynowaniem, pakowaniem i wysyłką towarów. Wskazany kod PKD nie znajdzie natomiast zastosowania w sytuacji, gdy sprzedawca podejmie z producentem lub dystrybutorem współpracę opartą na modelu prowizyjnym.

Warto też wspomnieć, że z innych PKD powinny korzystać hurtownie internetowe – zarówno te tradycyjne, jak i te działające w dropshippingu. Podstawowym kodem w ich przypadku jest 46.1, przy czym dodatkowe numery zawężają obszar ich działalności. Przykładowo:

  • 46.15.Z – to kod PKD przeznaczony dla hurtowni z meblami,
  • 46.16.Z – to kod PKD przeznaczony dla hurtowni odzieżowych i obuwniczych,
  • 46.17.Z – to kod PKD przeznaczony dla hurtowni z żywnością i suplementami.

Konsekwencje związane z błędnymi kodami PKD

Skoro wiesz już, czemu służy klasyfikacja PKD, pora zadać sobie pytanie, jakie konsekwencje wiążą się z podaniem błędnego kodu lub grupy kodów niepokrywających rzeczywistego zakresu działalności. Zgodnie z przepisami takie wykroczenie grozi:

  • karą grzywny,
  • karą pozbawienia wolności,
  • wykreśleniem firmy z CEIDG (w przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych).

Mimo że brzmi to dość poważnie, w praktyce przepisy te nie są stosowane. Aktualnie klasyfikacja PKD ma bowiem przede wszystkim znaczenie statystyczne. W efekcie, konsekwencje podania błędnych lub niepełnych kodów obejmują:

  • trudności związane z udziałem w przetargach,
  • brak możliwości uzyskania licencji lub koncesji,
  • błędy w klasyfikacji firmy w wyszukiwarkach.

Jak więc widzisz, mimo że nie grożą Ci żadne konsekwencje prawne, warto na bieżąco aktualizować numery PKD w swoim wniosku CEIDG-1.

Jak wybrać odpowiednie PKD dla sklepu internetowego?

Jeśli mając przed oczami pełną listę kodów PKD dla sprzedaży internetowej, nadal nie wiesz, które z nich wybrać  możesz skorzystać z pomocy Głównego Urzędu Statystycznego. Wystarczy, że wypełnisz wniosek o nadanie symbolu klasyfikacyjnego. Jest on dostępny zarówno dla osób już prowadzących swoją działalność, jak i dla tych, które dopiero planują jej założenie. Ustalenie kodu PKD przez GUS jest bezpłatne, więc warto sięgnąć po tę formę pomocy w razie jakichkolwiek wątpliwości. Maksymalny czas oczekiwania na odpowiedź wynosi miesiąc, choć urząd deklaruje wydawanie opinii tak szybko, jak to możliwe.

Pamiętaj, że już na etapie wypełniania wniosku CEIDG-1 i przygotowywania się do prowadzenia działalności warto testować swoje oprogramowanie sklepowe. Darmowy okres próbny oferuje na przykład kompleksowa platforma Sky-Shop. Im szybciej zrozumiesz jej podstawowe funkcje, tym sprawniej wejdziesz na rynek e-commerce!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.