Kobieta tworzy regulaminu sklepu internetowego
Kategorie:

5 najczęstszych błędów przy tworzeniu regulaminu sklepu internetowego

Avatar
Opublikowane przez Redakcja

Jeśli prowadzisz sprzedaż produktów lub usług online, regulamin sklepu i polityka prywatności na stronie internetowej to dwa zagadnienia, na które musisz zwracać szczególną uwagę. Istnieje szereg zapisów, które zostały uznane za niedopuszczalne w takich dokumentach. Dlatego warto na bieżąco śledzić przepisy prawa lub korzystać z fachowej pomocy. Oto, jakie błędy najczęściej popełniają twórcy regulaminów sklepów online.

1. Prawo odstąpienia od umowy – nie możesz go ustalać na własną rękę!

Jeśli zastanawiasz się, jak stworzyć regulamin sklepu internetowego, odpowiedź nasuwa się jedna – zgodnie z prawem. Wiele przepisów dotyczących zakupów realizowanych w sieci zostało uregulowane ustawowo, m.in. w Ustawie o prawach konsumenta. Dokładnie wskazuje ona sytuacje, w których klient ma prawo do odstąpienia od umowy i sprzedawca nie może tych zasad modyfikować.

Konsument nie może też zostać bezpodstawnie pozbawiony tego prawa. Stworzony przez przedsiębiorcę regulamin musi uwzględniać odpowiednie postanowienia z ustawy dotyczące możliwości odstąpienia od umowy kupna-sprzedaży. W tym przypadku za niedozwoloną klauzulę uznaje się np. brak możliwości zwrotu towaru, który został objęty promocją lub został uszkodzony mechanicznie na skutek czynników zewnętrznych. Przed takimi błędami może cię uchronić choćby profesjonalny kreator dokumentów prawnych online.

2. Wymóg paragonu lub faktury przy zwrocie – nie możesz go wymagać

Klient ma prawo złożyć reklamację lub zwrot zakupionego towaru niezależnie od tego, czy doda do tego dokument sprzedaży w formie faktury VAT czy paragonu. Dokonania transakcji można przecież dowieść także na wiele innych sposobów, jak choćby potwierdzenie przelewu z konta w banku. Uzależnienie prawa zwrotu od przedstawienia dowodu zakupu jest prawnie niedozwolone.

3. Brak dopełnienia obowiązku informacyjnego

Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej uwzględnia przepisy narzucające sprzedającemu obowiązek informowania kupującego o konkretnych okolicznościach, np.:

  • danych przedsiębiorstwa,
  • procedurze reklamacji,
  • terminie i formie zapłaty.

Dzięki umieszczeniu takich zapisów w treści ogólnodostępnego regulaminu klient może zapoznać się z jego postanowieniami jeszcze przez zakupem. Jeśli nie zaakceptuje jego treści i nie zgodzi się na twoje warunki jako sprzedawcy, transakcja nie będzie możliwa.

Jeśli nie jesteś pewien, w jaki sposób konstruować dokument, aby dopełnić obowiązku informacyjnego, przydatny może okazać się internetowy kreator regulaminów opracowany przez prawników z uwzględnieniem aktualnych przepisów. Takie narzędzie oferuje m.in. Legal Geek. Decydując się na pakiet e-sprzedawcy, zyskasz możliwość tworzenia różnych dokumentów koniecznych do prowadzenia sklepu online poza samym regulaminem sprzedaży.

4. Treść regulaminu niedopasowana do profilu działalności

Przedmiot oraz typ działalności przedsiębiorcy znacząco wpływają na treść regulaminu sprzedaży. Wiele zależy od tego, jaki charakter mają sprzedawane towary – czy to produkty fizyczne czy cyfrowe, używane czy nowe. Inaczej wygląda możliwość odstąpienia od umowy przy handlu ubraniami, a inaczej w branży spożywczej.

5. Kopiowanie treści regulaminów innych sklepów

Istnieją dwa zasadnicze argumenty przeciwko praktyce kopiowania cudzych regulaminów. Po pierwsze jest to działanie niezgodne z prawem, które stanowi naruszenie praw autorskich. Rodzi zatem ryzyko konieczności naprawienia przez ciebie wyrządzonej szkody, np. w formie finansowej rekompensaty.

Co gorsza, jeśli skopiowany przez ciebie dokument będzie zawierał błędy formalne, sam dodatkowo narazisz się na ich powielanie. Prosta zasada głosi, że każdy regulamin czy polityka prywatności na stronie internetowej powinny zabezpieczać interesy sprzedawcy z uwzględnieniem specyfiki jego działalności.

Wydaje się, że prowadzenie sklepu online to proste procedury. Jednak handel w sieci podlega równie rygorystycznym przepisom, co w formie tradycyjnej. Warto z rozwagą podejść do swoich obowiązków jako przedsiębiorcy internetowego i skrupulatnie zadbać o bezpieczeństwo swoje i klientów, m.in. za sprawą prawidłowego regulaminu sprzedaży.

Materiał zewnętrzny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.