Skuteczne wypromowanie na rynku nowej marki i wzbicie się ponad konkurencję jest celem każdego przedsiębiorcy. Jednak nie każdy z nich wie, jak tego dokonać. Zapoznanie się z zasadami strategii, jaką jest identyfikacja wizualna firmy, daje możliwości i szanse na udany debiut początkującej firmy i jej dalszy sukces.
Identyfikacja wizualna firmy – co to jest i z czego się składa?
Uznawana jest za podstawowe narzędzie, które ma na celu wykreowanie wizerunku firmy na rynku. Za pomocą ogółu zachowań i symboli stosowanych w przedsiębiorstwie, uzyskuje się spójną identyfikację rynkową, która wyróżnia je na tle innych, konkurencyjnych firm. Jej zadaniem jest wzbudzanie u odbiorcy konkretnej reakcji z wykorzystaniem niewerbalnych środków. Inaczej mówiąc, logo firmy, które zostanie dostrzeżone przez klienta, powinno kojarzyć mu się nie tylko z konkretną marką, ale i z jej pozytywnymi cechami (np. takimi jak: atrakcyjna oferta, korzystne ceny, firma godna zaufania). Skuteczne opracowanie systemu identyfikacji wizualnej ma szczególne znaczenie na początku prowadzenia działalności. Pierwszy kontakt potencjalnych klientów z firmą jest nieoceniony i często zależy od niego dalsza współpraca. Tworząc zasady tej strategii, należy pamiętać, że identyfikacja musi być dopasowana do charakterystyki marki i zgodna z jej polityką, zauważalna i jednocześnie zapamiętywalna oraz wzbudzająca pozytywne skojarzenia u odbiorcy.
Z jakich się składa elementów?
Często są to bardzo drobne, ale jednocześnie tworzące spójny i unikalny wizerunek marki elementy, takie jak: pozostające logo w pamięci, krój i wielkość czcionki logotypu, ogólna kolorystyka firmy, projekt wystroju (design siedziby i otoczenia, stoik targowych), konkretny wzór opakowań, wizualny wygląd firmowych pojazdów, szata drukowanych materiałów firmowych (np. ulotki, materiały promocyjne, marketingowe), wygląd produktów, wygląd strony internetowej, dress code pracowników.
Jakie korzyści wynikają z identyfikacji wizualnej firmy?
Gdy proces budowania marki rozpoczyna się od stworzenia identyfikacji wizualnej, otrzymuje się zarówno spójność graficzną, jak i spójność w obrębie komunikacji całej marki. Jest to skuteczna inwestycja w rozwój przedsiębiorstwa, która wyróżni je na tle konkurencji. Przyciągnie uwagę klientów, wzbudzając w nich pozytywne skojarzenia i emocje. Marka stanie się unikalna, gdyż założeniem identyfikacji jest wypromowanie niepowtarzalnych i charakterystycznych tylko dla tej firmy cech.