Płatność telefonem za pomocą BLIK
Kategorie:

Co to jest blik?

Strefa finansowa i biznes bankowy stale się rozwijają. Tym samym dziś każdy z nas może swobodnie korzystać z nowych produktów kredytowych. Wprawdzie, aby dopełnić wszystkich procedur z tym związanych, klient musi osobiście zgłosić się do banku. Jednak coraz częściej można też wypłacić pożyczki gotówkowe i hipoteki przez Internet. Ponadto rozwijają się także różne metody płatności. Jeśli chodzi o płatności w sklepach lub punktach usługowych (stacjonarnych i online), mamy wiele możliwości. Możemy zapłacić gotówką, kartą debetową/kredytową lub skorzystać z płatności mobilnej BLIK. Jak działa BLIK? Czy kody BLIK są ogólnodostępne? Sprawdźmy to!

Co to jest BLIK?

BLIK to polski system płatności mobilnych, uruchomiony w lutym 2015 roku. Jego autorem jest Polski Standard Płatności (PSP). BLIK umożliwia użytkownikom smartfonów dokonywanie płatności w sklepach stacjonarnych i internetowych, a także wpłaty lub wypłaty gotówki. Jednak to nie wszystko, co można osiągnąć dzięki temu rozwiązaniu.

Może być również używany do wykonywania natychmiastowych przelewów między bankami i generowania czeków. Do czerwca 2020 roku, co najmniej 3,2 mln klientów skorzystało z BLIK-a i liczba ta wciąż rośnie.

Jak działa BLIK i co daje nam ten system płatności?

Dzięki temu systemowi płatności, można dokonywać szybko i wygodnie przelewy bankowe. System płatności mobilnych opiera się na wykorzystaniu aplikacji. Wystarczy otworzyć konto w banku, który może korzystać z usługi BLIK do dokonywania płatności. Zasada działania płatności mobilnej jest bardzo prosta, ponieważ wystarczy, że uruchomimy aplikację mobilną banku na swoim smartfonie, a następnie wybierzemy opcję BLIK w systemie mobilnym. Kolejno na ekranie telefonu pojawi się sześciocyfrowy kod, który należy użyć podczas dokonywania płatności, a wówczas transakcja zostaje potwierdzona na urządzeniu. Co to BLIK? To przede wszystkim szybka metoda płatności, która znacznie ułatwia życie.

BLIK co to?

Póki co BLIK jest standardem dla płatności krajowych, ale jego twórcy liczą, że w przyszłości umożliwi on transakcje zagraniczne w sklepach stacjonarnych i internetowych. Typowym przykładem jest wykorzystanie płatności BLIK w sklepach.

Jak zapłacić w stacjonarnym sklepie? Cóż, jako konsumenci powinniśmy poinformować sprzedawcę o swojej chęci zapłaty. W wielu miejscach można już znaleźć znaki, że sklepy detaliczne akceptują płatności BLIK. Sama transakcja jest bardzo łatwa do zrealizowania, wystarczy bowiem wygenerować kod BLIK w aplikacji mobilnej banku, wpisać kod na terminalu, a następnie potwierdzić transakcję w telefonie komórkowym. Dzięki temu możemy szybko i sprawnie płacić za zakupy. Na Allegro można również zapłacić BLIK-iem. System jest zintegrowany z największym komercyjnym serwisem internetowym w Polsce, co ułatwia użytkownikom zakup towarów.

Kobieta, która wie, co to jest BLIK
Źródło: Freepik.com

Kody BLIK

Chcesz wykonać przelew BLIK online? W sklepie internetowym możesz zapłacić w krótkim czasie. Na stronie sklepu internetowego wybierz BLIK do zapłaty, a jeśli nie jest dostępny, możesz z niego skorzystać u pośredników takich jak Przelewy24, Blue Media, PayU. Następnie przepisujesz wygenerowany kod BLIK w aplikacji banku i klikasz „zapłać”. Możesz zakończyć transakcję potwierdzając transakcję PIN-em na stronie internetowej banku. Jednocześnie BLIK umożliwia przelew na telefon komórkowy. Aby wykonać przelew BLIK, należy aktywować aplikację mobilną banku i przejść do sekcji „Przelew / Płatność”. Następnie wybierz „Przelew na telefon / Przelew BLIK”. Możesz wybrać osobę, do której chcesz wysłać pieniądze, z książki adresowej lub wprowadzić numer telefonu tej osoby. Kwotę przelewu możesz uzupełnić elektronicznie w aplikacji mobilnej banku, a następnie kliknąć przycisk „Wyślij”. Na koniec potwierdzasz transakcję kodem PIN i to wszystko.

Jak odebrać przelew?

Przede wszystkim, jeśli odbiorca płatności BLIK korzysta z usługi przelewu na numer telefonu, wszystko jest jasne. Przelew zostanie natychmiast zaksięgowany na przypisanym koncie bankowym. Aby móc dodać usługę przelewu do numeru telefonu BLIK, wystarczy zalogować się do aplikacji bankowości mobilnej. W ustawieniach kliknij opcję „Przenieś na telefon”, a następnie wybrać konto, na które chcemy przesłać przelew. Nadal możemy zaakceptować oświadczenie i kliknąć „Zarejestruj się”.

Jeżeli odbiorca, do którego wysyłamy środki, nie skorzysta z usługi przelewu numeru telefonu BLIK, nic nie zostanie utracone. Otrzymamy tylko SMS zawierający link do strony internetowej banku na wskazany numer telefonu komórkowego. Na tej stronie będzie mógł wypłacić środki, wprowadzając numer swojego konta w dowolnym banku. Przelew zostanie zrealizowany w trybie standardowym. Jeżeli odbiorca z różnych powodów nie otrzyma pieniędzy na telefon to osoba, która wykonała przelew, dokona ponownej wpłaty na konto.

Każdy kod BLIK, wygenerowany z aplikacji mobilnej banku na smartfonie, jest ważny tylko przez 2 minuty od daty jego pozyskania. Za każdym razem, gdy wykorzystany zostanie kod BLIK, kolejny będzie inny. Jeśli nie zostanie wprowadzone hasło podczas procesu płatności w ciągu wskazanych 2 minut, straci ono swoją ważność, a jedyne co można będzie zrobić, to ponownie wygenerować nowe hasło (kod), które będzie ponownie dostępne w tym samym czasie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.