Coraz popularniejszą usługą w obrocie gospodarczym staje się dropshipping. Podmiot, planujący rozpoczęcie działalności gospodarczej na zasadach dropshippingu, bardzo często zastanawia się, jak odpowiednio rozliczyć się z hurtownią, a także nad tym, jak regulacja należności będzie wyglądać w momencie rozliczenia z Urzędem Skarbowym.
Na czym polega dropshipping?
Najprościej mówiąc, dropshipping to sklep internetowy bez magazynu. Jest to sposób internetowej sprzedaży, który polega na przeniesieniu na dostawcę wszelkich operacji związanych z wysyłką do odbiorcy zamówionego towaru. Sprzedawca z kolei, jest odpowiedzialny za zbieranie zamówień i przekazywanie ich do realizacji dostawcy, który obliguje się do wysyłki zamówionego towaru.
Jak wygląda rozliczanie?
Punktem wyjścia do rozliczania są postanowienia umowy pomiędzy sprzedawcą a dostawcą.
Współpraca z hurtownią
Niezależnie, czy współpraca została podjęta z hurtownią kwiatów sztucznych, hurtownią kosmetyków, zabawek, czy może z dystrybutorem bielizny, wszelkie kwestie związane z kooperacją, powinny zostać ustalone na samym początku, przed podpisaniem umowy. Mechanizm musi być jasny i przejrzysty.
Nieco inaczej będzie wyglądać podjęcie współpracy pod własnym imieniem, a trochę inaczej, w momencie wyłącznego pośrednictwa. Sprzedając samodzielnie, zyski z reguły trafiają na konto sprzedającego, a następnie przekazywane są hurtowni. W przypadku pośredniczenia, najczęściej wygląda to zupełnie na odwrót. Rozliczanie następuje raz w miesiącu. Zainteresowani podjęciem współpracy muszą dobrze zastanowić się, która z alternatyw będzie dla nich korzystniejsza.
Zderzenie z państwową instytucją
Rozliczanie z Urzędem Skarbowym nie należy do najłatwiejszych zadań. Dropshipping jest to dość młody proces współpracy, zatem regulacje prawne z nim związane, nie są powszechnie znane oraz nie odnoszą się bezpośrednio do tego modelu sprzedażowego. Chcąc rozliczać się na podstawie podatku dochodowego bądź podatku VAT, wszelkich rozwiązań należy szukać w ogólnych przepisach podatkowych, stosowanych przy konkretnym rozliczaniu.
Pośredniczenie
W przypadku, gdy sprzedawca jest jedynie pośrednikiem w zawieranych transakcjach i zajmuje się pozyskiwaniem klientów, podstawą opodatkowania będzie różnica pomiędzy sumą zapłaconą dostawcy a tą uzyskaną przez klienta.
Sprzedaż samodzielna
W chwili dokonywania transakcji we własnym imieniu, gdy to sprzedawca zajmuje się kwestiami pozyskania klientów, zbierania zamówień oraz ich rozliczania, przychód powstaje w momencie wykonania usługi lub zbycia praw do danej rzeczy, lecz nie później niż w chwili uregulowania należności bądź wystawienia faktury. Niezbędne jest także udokumentowanie wydatku, co umożliwi późniejsze jego ujęcie w kosztach.
Kluczowym elementem dropshppingu jest odpowiednie zawarcie umów pomiędzy stronami i jasne określenie ram współpracy. Model sprzedażowy tego typu pozwoli oszczędzić czas, jest ekonomiczny, a także wpłynie na wzrost konkurencyjności sklepu.